Naar en in Chang Rai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Naar en in Chang Rai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Naar en in Chang Rai

Blijf op de hoogte en volg Ellen

12 April 2013 | Thailand, Chiang Mai

Zondag na een brakke nacht (jaja het feestje was leuk) een fijn ontbijtje weggewerkt. Toen op zoek naar het strand. Dat was nog een hele opgave, maar hey they don't call it lonely beach for nothing;) Beetje gezwommen, in de zon gelegen en gerelaxed. Ook zijn we de twee synchroonzwemmers weer tegen het lijf gelopen. Eentje was erg brak van zijn afterparty met de Russische Olga, die haar oorbel in hun hutje was verloren. Savonds rustig aan gedaan, burgers gegeten en afgesloten met een fruit shake aan zee! Maandag dus naar Chang Rai. De dag begon al goed omdat de wekker eigenhandig besloot niet af te gaan. Een uur later dan gepland werden we wakker en t reisschema om de trein te halen was al niet ruim. Na een file vol taxi ritje, een slome ferrytocht en een wilde taxi rit de bus van 12u kunnen pakken. De busreis naar Bangkok duurde echter maar liefst 6u 15min. Omdat we nog langs onze vriend Mr. Thai moesten voor de tickets, konden we t wel vergeten om de trein te halen. We besloten met de taxi naar Mr. Thai te gaan om de tickets te laten omboeken. In de taxi bedacht dat we misschien beter gewoon naar het treinstation konden gaan. De chauffeur nieuwe instructies gegeven, Sharona deed een mooie impersonatie van een trein, compleet met geluiden. Daarna met handen en voeten om zijn telefoon gevraagd. Mr. Thai gebeld, hij: where are you? Wij: at the bus station. Hij: ohwwww noooo it will take you an hour to get here. We konden de tickets niet op t treinstation ophalen maar hij zou ze voor ons omboeken naar de volgende dag, kosten: 200 bath pp (5euro). De taxichauffeur weer andere instructies gegeven en in een half uur waren we in t centrum. Het kostte 125 bath, ongeveer 1/3e van wat we de keer ervoor betaalde, in de helft van de tijd (leerpunt, ALTIJD op de meter rijden). Vervolgens een hostel gezocht en savonds noodgedwongen maar gaan winkelen (hè wat vervelend). Heerlijk geslapen in Wild Orchid Villa. Klein donker kamertje met airco, hmmmm! Daarna naar Mr. Thai om onze tickets op te halen. Hij: what happened, i'm sooooo sorry. Tien keer een hand gekregen en even een foto gemaakt om jullie onze redder in nood te kunnen laten zien. Nog een beetje rond gestruind, starbucksje gepakt en toen toch echt naar het treinstation! De treinreis was een beleving op zich. Lange wagons met aan weerszijden steeds twee stoelen tegenover elkaar, die savonds een bed vormen en waar boven ook nog een bed wordt gefabriceerd. Naast ons zaten twee Canadezen waarmee we erg hebben gelachen toen een gezette Thaise man ons eten kwam brengen. Op het moment dat hij het dienblad neerzette zakte zijn broek af 'oh oh sowwy', hahahaha hilarisch. We hebben hem, heel beleefd, pas hard uitgelachen toen hij weg was! Het eten was lekker, maar de curry die erbij zat was HOT! Al kuchend en blussend met water er toch een beetje van gegeten. Sharona heeft tussendoor nog even voor conducteur gespeeld, inclusief pet! Het slapen was een drama. De trein hobbelde met (gevoelsmatig) vierkante wielen over de rails en schudde van links naar rechts. Bovendien klapte de tussendeur steeds open en dicht en piepten de wielen verschrikkelijk. Sharona heeft op n halve slaappil zo'n 5 uurtjes geslapen, Ellen zonder slaappil anderhalf uur. Uiteindelijk moe in Chang Mai aangekomen en een taxi naar het busstation genomen. Daar moesten we maar liefst 4u wachten voor we de bus naar Chang Rai konden nemen. Een mooie busreis en heel wat uurtjes later arriveerden we in Chang Rai. Op aanraden van de Lonely Planet (LP, onze beste vriend) een rustig hostel genomen met een leuk binnentuintje. Toen we een Belgische hostelgenoot om wat touradvies aan het vragen waren, kwam zijn vriendin erbij staan die duidelijk niet van ons gezelschap gecharmeerd was. Ze keurde ons geen blik waardig en als hij haar wat over de tour vroeg kwam er niet meer uit dan 'hmm, ja, kweet niet'. Beetje apart. Savonds en lekkere pizza gegeten en vroeg naar bed, we waren KO van al het reizen. Donderdag begon met n 'ik ben blond' momentje. Ellen deed een van de nieuw verworven truitjes aan en terwijl ze in de spiegel keek leek er iets niet te kloppen. Het kaartje zat aan de buitenkant maar de tekst op het truitje was perfect leesbaar... tsja dat krijg je met spiegels, BLOND! Na het ontbijt een zelf samengestelde privé tour met chauffeur (die een lonk-oog had) gedaan. Eerste stop: de white temple. Heel wat anders dan de rest van de tempels in Thailand. Hij is helemaal wit (verbazingwekkend) en aan weerszijden van de brug die er naar toe leidt reiken allemaal armen omhoog, wat zorgt voor een enigszins lugubere uitstraling. In de tempel zelf zijn op de muur van de binnenkomst kant allemaal grappige figuren geschilderd, zoals Kung fu panda, Elvis, Batman (Badddman volgens onze Belgische 'vriend'). Dit lijkt niet echt samen te gaan met het tempel idee maar er zit een goede gedachte achter. Buiten de white devil (Ellen, foto volgt) gespot. Nog een expositie gezien van de kunstenaar die ook de tempel ontworpen heeft en toen verder naar stop twee: the black house. Een groot, houten, zwart huis welke een kunstexpositie waarborgt. Derde stop: the hill tribes. Een wandelingetje van 1,5km brengt je langs 5 hill tribes, met elk hun eigen klederdracht, gebruiken en vooral veel souveniertjes. De laatste is de karen long neck tribe, met vrouwen die van die gouden ringen om de nek dragen om de nek langer te maken. Onderweg naar de laatste stop hebben we voor maar liefst 60 baht voor 2 personen (1,5 euro) rijst met kip/varken en groenten gegeten. Toen naar de final stop, de theeplantages. Een prachtig uitzicht over rijen en rijen super groene theestruiken waar ook nog eens een subtiele geur vanaf komt. Wauw! Bij terugkomst in Chang Rai hebben we ons af laten zetten bij het hill tribe museum, hier wat meer over de culturen geleerd. Savonds naar de clock tower geweest om de fata morgana-achtige licht en geluidshow te zien. Sharona stal nog even de show door na afloop een diepe buiging voor de (Amerikaanse) toeristen te maken, die er wel de humor van inzagen. Daarna hebben we ons maar weer eens op een massage getrakteerd. Ellen molesteerde de tent bijna toen ze bij het weggaan probeerde door de glazen deur te lopen. Vanmorgen (vrijdag) de bus terug naar Chang Mai genomen. Hier hebben we een hotel met zwembad, het Pornping Tower Hotel haha. We blijven in Chang Mai voor Thais nieuwjaar en om wat dingen te doen/bekijken. Daarna is t plan om naar Phuket te vliegen om vanuit daar te gaan eilandhoppen! Jullie horen van ons, ciaoooooo!

• 12 April 2013 - 10:25

Clara:

oooo, wat klinkt dat allemaal vervelend zeg
    heel veel plezier nog!!!

• 12 April 2013 - 11:23

Anita:

Wat een avonturen Ellen. Ik zit nu in de trein naar Utrecht met Eline en Tobias. Ook heel spannend :-P

• 12 April 2013 - 13:51

Jolanda Sonnemans:

Nou wat hebben jullie weer veel meegemaakt,Sharona heb je die olifant al gevonden? Het is hier nog steeds vies weer ,het zou nu beter gaan worden.Geniet maar lekker xxx

• 12 April 2013 - 13:59

Leon:

Erg leuk alles zo te lezen en zie het helemaal voor me, vooral Ellen's BLOND moment en dat Sharona de show stal :P

• 13 April 2013 - 15:16

Denizzle:

Hoii Stinkies!

Eindelijk heb ik tijd gehad om jullie verhalen te lezen. Gelukkig hebben jullie het naar jullie zin en doen jullie veel leuke dingen. Sharona met een dikke teen en Ellen met een platte neus! Hahaha oennen. Hier is alles normaal, de zon komt eindelijk. Tot snel en have funnnn! xx

• 14 April 2013 - 10:45

Lies Beek:

Ha jullie twee,
    Heb al jullie avonturen al gevolgd en sta te kijken wat jullie zoal meemaken en welke schrijverstalenten jullie bezitten.
    Nog veel plezier samen maar dat zal vast lukken.
    groetjes Lies