Roadtrip, whitsundays, NYE en Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Roadtrip, whitsundays, NYE en Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Roadtrip, whitsundays, NYE en Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Ellen

05 Januari 2016 | Australië, Melbourne

Tweede kerstdag word ik (om 4.30!) wakker met gigantische rugpijn. Al die verschillende bedden en lang in bussen/vliegtuigen zitten, zijn niet goed voor mijn oude lichaam ;-). We pakken snel onze spullen en komen erachter dat onze kerstboodschappen a la $ 50 achter slot en grendel zitten. Blijkbaar wordt de keuken 's nachts afgesloten en zijn ze dat ons vergeten te vertellen. Een beetje chagrijnig rijden we stipt om 5 uur weg. We hebben een rit van 12 uur en 1.000km voor de boeg naar Arlie beach. Sharona en ik wisselen elkaar af met rijden terwijl Lindy ons van eten, drinken en muziek voorziet. We stoppen alleen om boodschappen te doen en te tanken. De rit is erg lang, maar wel mooi. Onderweg wordt veelvuldig gewaarschuwd voor vermoeidheid en slaaprijders. Gelukkig zijn we met z'n drieën en kunnen we elkaar wakker houden. Om 17.15 komen we aan in Arlie beach, waar we meteen naar de tourshop moeten om instructies te krijgen over onze tweedaagse boottour. Omdat we zo'n zware tweede kerstdag hebben gehad trakteren we onszelf vervolgens op nieuwe kleren/bikini's! Na een verfrissende douche en heerlijke fish en chips bij het hostel, ploffen we uitgeput in bed. Nog voor mijn hoofd het kussen raakt, slaap ik. Zondag melden we ons om 8 uur in de haven. Samen met 20 anderen gaan we aan boord van de sexy Siska, een mooi zeiljacht. 's Ochtends relaxen we op het dek. Na de lunch stoppen we bij een eiland. Eerst lopen we omhoog naar een uitkijkpunt waar we een adembenemend uitzicht hebben over White Haven beach. Een witter dan wit zandstrand omgeven door overlopende kleuren blauwe zee. Wauw, wauw, wauw! Een echte witte kerst! Eenmaal beneden hijsen we ons in onze stingersuits (tegen de kwallen) en gaan het warme water in. Tegen etenstijd gaan we terug naar de boot waar we als appetizer nacho's geserveerd krijgen. De schipper vraagt ons of we weten hoe laat het is en geeft vervolgens zelf het antwoord: the time of your life! Het hoofdgerecht bestaat uit pasta bolognese. Daarna zitten we zo vol dat we het toetje overslaan. We slapen voor in de boot. Een beetje benauwd, maar verder prima! Maandag om 7 uur zitten we weer klaar voor het ontbijt. Om 8 uur word ik namelijk opgehaald om te gaan duiken. Op een andere boot krijg ik instructies over het zuurstofmasker en mijn duikpak en dan is het tijd om kopje onder te gaan. Als ik 1 meter onder water ben, raak ik in paniek en schiet ik naar boven. De instructeur stelt me gerust en we doen nog een poging terwijl hij me aan de hand mee naar beneden neemt. Eenmaal beneden voel ik me meer ontspannen. We zwemmen een half uur langs mooi koraal en vissen in alle kleuren. Super gaaf! Veel te snel is de duik afgelopen en ga ik terug naar de Siska, waar Lindy en Sharona net klaar zijn met snorkelen. Terwijl we verder varen, genieten we van de lunch en dan stoppen we om nog een keer te snorkelen. Sharona en ik spotten een schildpad, waar we bijna een kwartier achteraan zwemmen. Lindy wordt helaas gebeten door een kwal, waardoor ze al met de boot is opgehaald. Gelukkig hebben ze azijn aan boord, waarmee de beet wordt verzacht. Het begint te regenen. Maar het is (helaas) toch tijd om terug naar Arlie beach te varen. 's Avonds spelen we nog een potje pool met een Fransman van de boot en daarna gaan we snel naar bed. Dinsdag beginnen we namelijk aan de terugreis naar Brisbane (Brisbeen volgens Lindy). Vandaag rijden we naar town 1770. Zo'n 8,5 uur van Arlie beach. Het is een superleuk plaatsje en we hebben een heel chill hostel. Helaas blijven we maar één avond. Nadat we de zonsondergang op het strand hebben bekeken, halen we eten bij de thai. Daarna gaan we naar bed. De wekker gaat weer om 5uur. Brisbane is nog 6,5 uur rijden en we moeten de auto om 12 uur terugbrengen. Dat lukt op de kop af! We zwerven nog even rond over het vliegveld en om 4 uur gaat onze vlucht naar Sydney. Daar verblijven we de komende drie nachten in een hele schattige lodge, net buiten het centrum. We hebben onze eigen kamer met badkamer én superchille bedden. Donderdag is het oudjaarsdag! Al tegen 12 uur begeven we ons naar de stad, om een goed plekje voor het vuurwerk te bemachtigen. Na drie uur in de rij te hebben gestaan, kunnen we de botanical gardens in. Hier hebben we uitzicht op de Sydney harbour bridge en het opera house. Larissa is er ook en ze heeft een plekje voor ons vrij gehouden. De rest van de dag bestaat uit eten en relaxen. De botanical gardens worden omgeven met bomen, dus het zicht is niet heel erg goed. Rond 7 uur begeven we ons naar een plekje vanwaar we in ieder geval het grootste deel van de brug kunnen zien. Om 9 uur gaat de eerste vuurwerkshow van start, speciaal voor ouders met kinderen. Hier kunnen we helaas niet veel van zien. Nog 3 uur wachten en dan is het eindelijk zover. Het hele park telt af van 10 naar 0 en dan barst het vuurwerk los. Twaalf minuten lang wordt de lucht verlicht door allerlei kleuren. Het mooiste is een soort van waterval die van de brug afkomt. Superrrrrcool! Met open mond kijken we toe. Als het vuurwerk is afgelopen, is het tijd voor de nieuwjaarswensen. Samen met de overige 16.000 begeven we ons vervolgens naar de uitgang van het park. Omdat we nergens kaarten voor hebben, zit stappen er helaas niet in. Nog even een burger bij de Hungry Jacks en dan nemen we de trein terug naar onze lodge. Rond half 3 duiken we ons bed in. Nieuwjaarsdag brengen we door op Bondi beach, waar het zwart ziet van de mensen. We nemen een nieuwjaarsduik (koud!) en zien een hoop Nederlanders met unox mutsen die waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan. Terug bij onze lodge gaan we lekker bbqen! Daarna is het tijd om de backpacks weer in te pakken. Zaterdag vliegen we namelijk naar Melbourne. Onze vlucht gaat pas om half 6, dus we duiken eerst de stad in om wat te winkelen en koffie te drinken. Op het vliegveld kom ik erachter dat we met een vrij klein vliegtuig vliegen. Ik vind het niet echt fijn en de vlucht gaat ook niet erg goed. Gelukkig mag ik een tijdje bij de stewardess zitten. We landen veilig in Melbourne en begeven ons naar het hostel. Even onze spullen droppen en dan gaan we eten bij de italiaan. We bestellen lekker een flesje rode wijn bij het eten. De gerechten smaken alledrie supergoed en de wijn ook. Stiekem heb ik dat wel gemist de afgelopen 2 maanden, een goed glas rode wijn! Als we helemaal voldaan zijn, lopen we een beetje teut terug naar het hostel. In de bar doen we nog één glaasje wijn en een paar dansjes. Daarna gaat het licht uit. Zondag doen we mee aan een free walking tour door Melbourne. Onze gids Ellen neemt ons mee langs een paar belangrijke plekken in de stad en daarna langs allerlei leuke barretjes/restaurantjes en een heleboel street art. Melbourne is echt een coole stad. De sfeer is heel relaxt en de talloze industriële en schattige zaakjes zijn super leuk! Na de lunch gaan we boodschappen doen en 's middags relaxen we in een park aan de rivier. 's Avonds gaan we naar de bios: hungergamessss! De volgende dag moeten we onze spullen pakken. We verhuizen namelijk naar een wat kleiner hostel in een van de buitenwijken. Als we gesetteld zijn gaan we de stad in om een beetje te winkelen. Ik ben best wel moe en heb een beetje hoofdpijn, dus ga tegen het eind van de middag naar het hostel om even te slapen. We zijn al drie weken van hot naar her aan het gaan, misschien is het goed om even een rustmomentje in te bouwen. Na 3 uur slapen voel ik me een stuk beter. We koken met z'n drieën en gaan daarna de wijk in voor een drankje. Ook hier smaakt de rode wijn erg goed ;-)! NB: ik vind het super leuk dat jullie mijn blog volgen en om jullie reacties te lezen. Thanks daarvoor!

  • 05 Januari 2016 - 08:50

    Ans:

    Hoi Ellen een mooie oud/nieuwjaarsovergang zo ver van huis. Ook hier volop genoten van het vuurwerk dat door anderen afgestoken werd, een uur lang professionele vuurpijlen overal waar je keek.
    Misschien hoofdpijn van de "goede" rode wijn??? ;)
    Geniet van de laatste dagen met je vriendinnen en een leuk vooruitzicht: je pa komt er aan.
    Liefs, Jos en Ans

  • 05 Januari 2016 - 10:28

    Pap:

    Verdorie ut waerd sjteeds sjpannender en sjooner. Waerd tied det ich dae kanjt oet kom.

  • 05 Januari 2016 - 13:32

    Noortje Timmermans:

    Hou op ik krijg weer reiskriebels!!!! Haha superleuk om te lezen! Australië staat nu iig ook op t lijstje!
    Have fun en geniet!!! (Echt doen hoor, rustmomentjes om alles te bevatten zijn best belangrijk!)
    X

  • 05 Januari 2016 - 18:04

    Erik:

    Gister al gelezen, nu ook een reactie. Gaaf dat je bent gaan duiken! Dat staat ook nog hoog op mijn lijstje om een keer te doen. Veel plezier nog met de dames en tot over 8 weken.

  • 05 Januari 2016 - 19:56

    Yvonne:

    Moooooooiiii. Ich bön mit nujoar nog neet verder gekomme dan de Eifeltoren

  • 05 Januari 2016 - 20:11

    Mathijs:

    Hoi Ellen (en de andere dames),

    Allereerst voor jou en jouw reisgenoten de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!

    Ik bewonder je steeds meer om wat je allemaal durft: duiken, vliegen in kleine vliegtuigjes en in stingersuits de zee in!!! Ik denk dat ik enkele items zou overslaan!

    Het vuurwerkspektakel zal je ongetwijfeld nog lang heugen en bij elk ander vuurwerk (in Nederland althans) zal dat voor jou natuurlijk veel minder impact hebben.

    Zoals ik ook van andere mensen heb gehoord is Australië een ongelooflijk relaxt land om rond te reizen en jouw blog bevestigt dat helemaal.

    Nog een hele fijne periode aldaar en tot een volgende blog!

    Groetjes Mathijs

  • 06 Januari 2016 - 14:38

    Clara:

    Ha meiden
    Nogmaals gelukkig nieuwjaar!

    Ik zal de rode wijn bij de lijst zetten voor als je terug bent
    Die gaat vast prima bij de cupcakes

    Respect dat je bent gaan duiken
    Daar zou ik ook denk ik flink paniek van krijgen

    Tot het volgende verslag dan maar weer

  • 07 Januari 2016 - 18:49

    Jamie:

    Hey Ellen,
    Wat een heerlijk reisverslag weer. Ongelofelijk wat je allemaal meemaakt en nu samen met je vriendinnen. Stoer zeg het duiken!! En zo'n ervaring met vliegen in een klein vliegtuig heb ik ook haha verschrikkelijk.. Maar je moet er wat voor over hebben om de prachtige plekjes op de wereld te zien. Geniet weer van al het moois! Dat komt helemaal goed.

    Tot het volgende verslag.
    Lieve groetjes van ons

  • 08 Januari 2016 - 10:34

    Rianne Rewinkel:

    Hee meiden!
    Australië klinkt super leuk! En wat zal de 'luxe' een verschil zijn met het authentieke van Azië. Vertel me please dat jullie met z'n drieën ook een roadtrip movie hebben gemaakt. Haha, van de ontdekkingen, de gezelligheid én de bloopers. Veel plezier nog! xx, Rianne

  • 12 Januari 2016 - 16:56

    Hilde :

    Ha Ellen,
    Het is maar hoe je een "witte"kerst ervaart. SUPER toch ?? Volgens mij is die hele trip van je "the time of your life" .
    Dat met die kwallen en het duiken super dat je dat doet.maar is niks voor mij. Maar ik lees dat we jou samen met Erik best wel eens in het diepe kunnen gooien.
    By the way !! Wij zitten hier de hele dag tussen kwallen ,maar dan wel zonder pak ( sorry collega's ,geintje he ??)
    TIP: volgende keer moet je voor je vlucht een lekker flesje rode wijn nemen.
    Maar oke !! Witte kerst, oud en nieuw in Sydney, relaxed in Melbourne. Wat wil je nog meer ?
    Blijf iig optimaal genieten. Wederom erg leuk geschreven en mooi verhaal.En zorg idd voor wat rustmomentjes,je hebt nog een lekkere tijd te gaan.
    Dan doe ik dat ook morgen op mijn laatste werkdag van de week.;)
    Geniet maar weer volop van wat er nog komen gaat. Groetjes Hilde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 06 Dec. 2010
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 48426

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2015 - 25 Juni 2016

Wereldreis

09 Oktober 2014 - 08 November 2014

Indonesië

02 April 2013 - 30 April 2013

Thailand

16 November 2011 - 17 December 2011

Argentinië

10 December 2010 - 13 Januari 2011

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: