Melbourne 2.0 en Great Ocean road - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Melbourne 2.0 en Great Ocean road - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Melbourne 2.0 en Great Ocean road

Blijf op de hoogte en volg Ellen

15 Januari 2016 | Australië, Halls Gap

Dinsdag gaan we eerst naar de state library. Er zijn een aantal exposities te zien en er is nog een ouderwetse leesruimte met robuuste houten meubels! Daarna genieten we van een uitgebreide lunch (jaja, mét wijn), terwijl we lekker mensen kijken. Het valt me meer en meer op dat Australië echt en super welvarend en rijk land is. Na de lunch doen we een rondje souvenirs shoppen en dan is het tijd voor een dutje. 's Avonds gaan we naar de Berlin bar. We moeten eerst aanbellen voor we naar binnen mogen en als we eenmaal binnen zijn, moeten we kiezen of we in oost of west Berlijn willen zitten. West Berlijn is heel luxe ingericht en Oost Berlijn is een beetje dodgy. Erg grappig concept! Na een glaasje wijn lopen we terug naar Fitzroy voor een verlaat diner: een lekkere durum rol! Nog één drankje bij de black cat en dan duiken we onze bedjes in. De volgende ochtend slapen we uit. Sharona bakt lekkere eitjes voor het ontbijt en dan nemen we de tram naar het strand: st Kilda. Het is een beetje bewolkt, dus we drinken eerst een kopje koffie. Als het is opgeklaard, gaan we de kite surfers bekijken en de rest van de middag brengen we door op een grasveld naast het strand. Tegen etenstijd nemen we de tram terug naar het centrum en stappen uit bij victoria market. Daar is op woensdagavond een night market met live muziek, sieraden/kleding kraampjes en een heleboel eetstalletjes: superleuk! Ik kies voor de franse kaasfondue, terwijl Lindy en Sharona voor Indisch gaan. Na het eten struinen we nog wat rond over de markt en koop ik een kadootje voor Erik. Donderdag begeven we ons met de trein, bus en benenwagen naar de moonlit sanctuary. In dit park kun je allemaal dieren uit Australië zien en een aantal (zoals de kangoeroes) lopen vrij rond. Als eerste gaan we knuffelen met een koala, superrrrrr schattig. Wat een fluffy en zacht beest!! We kunnen er geen genoeg van krijgen, maar helaas staan er meer mensen in de rij. Dan is het tijd om de kangoeroes en wallabees te voeren/aaien. En tientallen foto's te maken natuurlijk. Als we ook de dingo's, papegaaien, schildpadden, uilen, hagedissen en wombat hebben bekeken, nemen we de taxi terug naar het station. 's Avonds koken we zelf en daarna gaan we met een Nederlandse jongen uit ons hostel naar de pinguïns in st Kilda. Door het broedseizoen zien we er helaas maar een paar. Bovendien is het behoorlijk koud, dus na een uurtje geven we het op. Vrijdagochtend gaan Sharona en Lindy paddle boarden en heb ik tijd om mijn backpack uit te zoeken. Ik leg een grote tas met spullen opzij die Sharona mee terug naar Nederland neemt. Tegen lunchtijd komen we weer samen om lekker sushi te eten! Daarna gaan Lindy en ik naar de masseur. Ik heb nog steeds ontzettende last van mijn rug, maar de Taiwanese masseuse maakt daar korte metten mee. Als ik naar buiten loop voel ik me bont en blauw, maar wel herboren haha. 's Avonds gaan we eten bij de Italiaan van de eerste avond. Het eten en drinken is wederom heerlijk! Vervolgens drinken we een cidertje bij de croft institute: een bar ingericht als laboratorium. De laatste stop is de workers club en dan duiken we het bed in. Zaterdag na het ontbijt is het tijd om afscheid te nemen van Sharona en Lindy :(. We hebben vier super weken gehad en ik ga ze ontzettend missen! Als ze bepakt en bezakt zijn vertrokken, kruip ik nog even terug mijn bed in. 's Middags ga ik naar het centrum, voor wederom een sushi lunch. Daarna naar het tourbureau Peter Pan om een plan de campagne te maken voor Great Ocean Road(GOR). Ik merk dat ik mijn draai alleen weer even moet vinden. Terug in het hostel boek ik mijn ticket naar Nieuw-Zeeland voor 24 januari en een kaartje voor de Australian open! Even koken, facetimen met Erik en daarna lekker in bed big hero 6 kijken tot ik in slaap val. Zondagochtend kijk ik eerst de film af. Vervolgens installeer ik me bij het koffie tentje om de hoek om te kijken wat ik precies wil zien van GOR en omgeving. Later op de dag ga ik wat drinken met een fransman die we in Whitsundays hebben leren kennen. Aangezien hij de GOR ook wil doen, besluiten we samen een auto te huren. Hij vertelt me wel even terloops dat hij geen rijbewijs heeft, dus ik ben de chauffeur de komende dagen. Na het eten ga ik met twee meiden uit het hostel nog wat drinken bij Naked for Satan en daarna gaan de oogjes toe. Maandag om 10 uur kunnen we onze GOR auto ophalen: een witte Suzuki Swift! De fransoos is geen geweldige navigator, maar na een tijdje laten we Melbourne achter ons. De eerste stop is Torquay. Na de lunch begeven we ons naar point Addis, voor twee uur surfles! De golven zijn behoorlijk hoog en het surfen gaat redelijk. Het lukt me om een paar keer op te staan, maar meestal surf ik op mijn knieën met de golven mee. Als we terug komen bij de auto zit er een briefje onder de ruitenwisser. Een boete, omdat ik tegen de rijrichting in heb geparkeerd. Hahaha, nog nooit van gehoord! En er is ook geen bord of iets te bekennen. De man van de surfshop zegt dat we gewoon bezwaar moeten maken, aangezien we de regel niet konden weten. We rijden verder en beginnen aan de GOR. We rijden over slingerwegen, langs rotsen en een superblauwe zee. Rond 5 uur komen we aan in Lorne, waar we overnachten in een heel schattig hostel bestaande uit cottages en omgeven door tientallen cockatoes. Het dorpje is erg leuk. Het surfen heeft ons hongerig gemaakt, dus we gaan voor een grote hamburger met friet. Nog even boodschappen doen en dan snel naar bed. Dinsdag rijden we eerst naar de Erskine falls. Door de warme zomer is er weinig water, maar we maken een paar mooie foto's. De tweede stop is Kennett river, waar we na een lekkere ijskoffie wilde koala's in de bomen spotten! Daarna rijden we door naar Apollo bay. Onderweg maken we ontzettend veel stops. Iedere bocht die we uitkomen biedt weer een ander geweldig uitzicht waarvan we foto's moeten maken. Rond 3 uur komen we aan in Apollo bay, in een erg schattig hostel mét een smeg fornuis. Ik ga lekker naar het strand, dat in een baai ligt. Als ik een beetje ben bijgekleurd, trakteer ik mezelf op een aardbeienmilkshake in het dorpje. 's Avonds koken we zelf. Halverwege worden we afgeleid door een koala die in een van de bomen van het hostel zit. Met een Nederlandse jongen doen we nog een drankje en een potje pool in het dorp en dan gaan we naar bed. De volgende morgen rijden we naar cape Otway. We lopen een uur of twee door een park waar onder andere de oudste vuurtoren van Australië en het Aboriganal art centrum staan. Een aantal kilometer verder dalen we de gibson steps af naar gibson beach. Het uitzicht wordt wat ruiger met zandstenen rotsen. Dan is het tijd voor de toeristentrekker van de Great Ocean road: de twaalf apostelen. Het uitzicht is mooi, maar ik heb onderweg mooiere dingen gezien. Bovendien is het veels te druk, dus we rijden snel verder naar ship wreck cove/loch ard gorge. Hier vinden we weer een mooi uitzicht en een prachtig verborgen strandje. Ik wil gaan zwemmen, maar als ik de watertemperatuur voel bedenk ik me. Vanavond slapen we in Port Campbell. Na een welverdiende douche halen we fish en chips. Nog even met pap facetimen voor hij naar Sydney vliegt en dan naar bed! Ik ben uitgeput en slaap super goed! 's Morgens uitgebreid met Erik facetimen, snel een omelet als ontbijt en dan op naar Londen bridge. Daarna maken we een paar korte stops bij een blowhole en een grot, om ten slotte naar Tower Hill reserve te rijden. Twee wandelingen en een aantal wilde dieren verder gaan we naar ons hostel in Port Fairy. Er is in het dorp niet veel te doen, dus we koken zelf en gaan dan naar bed. Met allemaal mooie beelden van de afgelopen vier dagen Great Ocean road val ik in slaap!

  • 15 Januari 2016 - 14:15

    Clara:

    Weer allemaal wow,
    doe de groetjes aan je pa,
    veel plezier alletwee,
    en super bedankt voor het leuke shirtje, iets aan de grote kant, maar dan kan ie er lekker lang mee doen

    tot het volgende verslag!

  • 15 Januari 2016 - 15:07

    Mathijs:

    Hoi Ellen,

    Het is nog steeds genieten en ontdekken lees ik wel, mooi dus. En je vermaakt je ook prima heb ik het idee. Binnenkort samen met je Pa dus dat is ook weer een plezierige ervaring.

    Nog wel een vraagje: Wat is een blowhole? Toch niet wat ik denk hè!

    En als je op de tribune zit bij de Aus Open wel een keer naar ons zwaaien aub!

    Blijf er van genieten en tot de volgende blog.

    Groetjes,
    Mathijs


  • 16 Januari 2016 - 14:35

    Ans:

    Hoi Ellen, weer veel meegemaakt, gedaan en gezien. Om jaloers op te worden.
    Maar moet ik me ongerust gaan maken? Volgens mij vliegt Erik 24 februari naar Brazilië en zouden jullie elkaar daar zien. Moeilijk als jij 24 februari naar Nieuw Zeeland vliegt! Of een slip of the pen?
    Groetjes uit een koud Eindhoven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 06 Dec. 2010
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 48438

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2015 - 25 Juni 2016

Wereldreis

09 Oktober 2014 - 08 November 2014

Indonesië

02 April 2013 - 30 April 2013

Thailand

16 November 2011 - 17 December 2011

Argentinië

10 December 2010 - 13 Januari 2011

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: