Noord Nieuw Zeeland en Rioooo - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Noord Nieuw Zeeland en Rioooo - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Noord Nieuw Zeeland en Rioooo

Blijf op de hoogte en volg Ellen

01 Maart 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

Woensdagochtend doen we rustig aan. Spulletjes inpakken, ontbijten en dan rijden we richting Auckland. Onderweg is het niks als regen, regen, regen. In Auckland gaan we lunchen met Andrew, een neef van mijn vader. Daarna rijden we door naar het noorden. Eerst een korte stop bij het kauri museum (kauri's zijn héle grote oude bomen) en dan naar de Kauri top 10 camping, waar we onze eigen cabin hebben. We eten in de enige pub in de wijde omtrek en de rest van de avond relaxen we met een boekje. 's Nachts slaat de regen en wind ons om de oren, maar gelukkig klaart het tegen 10 uur een beetje op, zodat we het kauri forest kunnen bezoeken. De bomen hier zijn echt mega groot en de oudste is ruim 1200 jaar oud! We maken een aantal stops voor een mooie louk out, een paar wandelingetjes en de grootste nog levende kauri. Wauw wat een mega boom! En dan te bedenken dat er vroeger bomen stonden die nog 6x zo groot waren, voordat ze (bijna) allemaal gekapt werden. Via Mautari bay rijden we naar Paihia, een stadje in de bay of islands. Het regent inmiddels alweer een paar uur. Van ellende trakteren we onszelf maar op lekker eten, een flesje wijn en een heerlijk toetje! Vrijdag is het eindelijk droog. Over een onverharde hobbelweg rijden we naar het pitoreske Russell, ook in de bay of islands. Eerst ga ik informeren of ik kan duiken bij de Rainbow Warrior, die hier in de buurt ligt. Vanwege de diepte heb je echter een brevet nodig en dat heb ik niet. Na de lunch checken we in bij (wederom) de top 10 camping, waar we een huisje met balkon en mega uitzicht over de baai hebben! We dalen af naar het strand om een beetje te zwemmen en luieren en 's avonds koken we en eten op ons balkon terwijl we genieten van het uitzicht. Zaterdag eerst een eitje met spek en dan richting de pier. Vandaag gaan we een zeiltocht maken met een oude houten tweemaster. Het is prachtig weer en iedereen mag helpen zeilen. Je kunt ook de mast in klimmen als je dat wilt. Na anderhalf uur gaan we voor anker in een baai. Met een kleiner bootje worden we afgezet op een verlaten strandje. Na een tijdje ga ik zwemmend terug naar het schip en daar genieten we van een heerlijke lunch en een wijntje. Rond half 4 komen we weer aan in Russell; het was een heerlijke middag! We rijden door naar Whangarei en nemen eerst een duik in het zwembad van ons motel. Vervolgens gaan we het stadje in, waar we bij toeval op een heel gezellig pleintje stuiten. We strijken neer op een van de terrasjes, bij een italiaan met lekker eten, hmm! Zondag vervolgen we de reis naar onze laatste stop: Auckland. Als we de auto bij het hostel hebben geparkeerd, gaan we eerst in de buurt lunchen. Vervolgens inchecken en dan is het tijd om een beetje te winkelen! Per toeval vinden we een heel hip/grappig kroegje, waar op dat moment een bierproeverij wordt gehouden. We proberen twee van de vele biertjes en slenteren via een mooie kathedraal terug naar het hostel. 's Avonds gaan we eten bij Elliot Stables, een soort foodcourt maar dan iets chiquer en met de atmosfeer van een restaurant. Bij het grillrestaurant bestellen we een lekker stukje vlees (en wijn natuurlijk;-)) en daarna een toetje bij een van de andere zaakjes. De volgende morgen nemen we de ferry naar devonport, een wijk met voornamelijk victoriaanse huizen. We wandelen langs het water naar het navy museum. Het is een interessant museum waar chronologisch de activiteiten van de Nieuw Zeelandse navy tentoon worden gesteld. Er komen een aantal bekende dingen voorbij zoals de Vietnam oorlog en het regime in Cambodja. Na een kopje koffie en een bezoekje aan het strand nemen we de ferry terug. Met de bus gaan we naar Pondalyon street, een straat met allemaal restaurantjes, winkeltjes en antiekzaakjes. Een beetje windowshopping en dan eten we een late lunch in een heel schattig jungle tuintje. Voor het avondeten gaan we terug naar Elliot Stables, deze keer bij de Indiër. Nog een potje kaarten en dan lekker slapen. Dinsdag even douchen, inpakken en de stad in voor een uitgebreid ontbijt. Ik koop nog snel een nieuwe (dag)rugzak en daarna brengt mijn vader me naar het vliegveld. Na een broodje bij de subway is het tijd om afscheid te nemen. Het was weer een bijzondere tijd samen en Nieuw Zeeland was wederom geweldig! Ik ben inmiddels al halverwege mijn reis en het is hoog tijd om Erik weer te zien. Op naar Rio! Eerst vlieg ik van Auckland naar Buenos Aires. De vlucht gaat behoorlijk goed. De eerste 5 uur vermaak ik me met muziek luisteren, eten en Magic Mike xxl kijken. Dan een slaappil en lekker slapen! In Buenos Aires moet ik 7 uur wachten voordat ik doorvlieg naar Rio. In het vliegtuig is het erg chaotisch, maar het uitzicht over Rio maakt veel goed: wauw! Om 1 uur 's nachts kom ik aan. Snel door de douane en mijn tas halen en there he is: mijn Erikje!!! Jeej wat fijn! Omdat onze pick up niet op komt dagen nemen we een taxi naar de favelha (sloppenwijk) waar we verblijven. De wijk ligt op een berg en er kunnen geen auto's komen. Bovendien zijn het allemaal kleine weggetjes en we hebben geen idee waar we heen moeten. Gelukkig komt er een Braziliaans meisje dat mij mee de wijk in neemt, Erik wacht bij de taxi, en het guesthouse wijst. Als we onze kamer hebben, vallen we meteen in slaap. Woensdag eerst eens uitslapen, ontbijten en lang en uitgebreid bijpraten. Het uitzicht vanuit het guesthouse is mega, over de baai en de suikerberg. En het is heel gaaf om midden in de favelha te zitten. 's Middags gaan we met de metro naar de copacobana. Eerst naar het strand en dan een plek zoeken waar ze PSV - Atletico uitzenden. Als we ons hebben geïnstalleerd, komen er nog twee Nederlandse jongens langs. Met z'n vieren kijken we voetbal onder het genot van een biertje en wat hapjes. Daarna gaan we superrrr lekkere empanadas eten, gevuld met wat je ook maar wilt en als afsluiter nemen we een caiprihina in een barretje. Op weg naar huis lopen we nog langs een klein feestje op straat, erg sfeervol! Het was een geslaagde eerste dag! Die nacht word ik al om 4 uur wakker: jetlag! Na het ontbijt gaan we naar het schattige wijkje Santa Teresa. Overal zijn muurschilderingen en het is erg pittoresk. Met het trammetje dalen we vervolgens af naar Lapa, waar de beroemde en kleurrijke tegeltjestrappen zijn. We eten een hapje in Santa Teresa en dan moet ik echt een uurtje slapen. 's Avonds gaan we lekker sushi eten. We lopen terug naar het guesthouse. Pfff wat is het toch een klim, over een paar dagen hebben we stalen kuiten. De sfeer in Rio en ook in de favelha, is echt goed. We voelen ons niet onveilig, mensen zijn erg vriendelijk en we worden niet nagestaard zoals in India. Vrijdag bezoeken we eerst het christusbeeld, dat over de stad uitkijkt. Met het treintje stijgen we naar 670 meter boven zeeniveau om uit te komen bij het kolossale beeld en adembenemende uitzicht, wowwww! Na een tijdje gaan we terug naar beneden en met de metro naar het Ipanema strand. Hier is het echt zien en gezien worden. Even lekker zwemmen en dan genieten met een grote caiprihina, hmmm! Na zonsondergang gaan we terug naar het guesthouse om te douchen, zodat we fris op stap kunnen in Lapa! Op straat vinden we allemaal stalletjes waar ze eten en drinken verkopen. We nemen twee heerlijke aarbei caiprihina's (a la € 1,25) en slenteren dan door de uitgaansstraat heen. Het is gezellig druk en overal klinkt sambamuziek, wat een sfeertje! Met een Nederlands stel dat we tegenkomen, duiken we een van de kroegen/clubs in. De avond vliegt voorbij, met de nodige biertjes en een heleboel dansjes onder aanvoering van een live bandje! Het is een super leuke avond! Zaterdagochtend luieren we een beetje en dan nemen we de metro naar een hele grote indoor markt waar je echt alles kunt kopen. Lekker rondslenteren en dan wat drinken bij een van de podiums waar live sambamuziek wordt gespeeld. Vervolgens nemen we de taxi naar het strand en gaan 's avonds in de buurt uit eten. Terug in het guesthouse moeten we onze backpack inpakken, want morgen reizen we weer verder. Rio was echt super!!

• 01 Maart 2016 - 17:10

Wim:

Verdulleme, wish i was there

• 03 Maart 2016 - 14:57

Saskia Van Deijne:

Alweer op de helft?!? Fijn dat je zo genoten hebt met je vader!! Ga nu genieten samen met erik!!

• 04 Maart 2016 - 23:39

Clara:

Fijn te lezen dat de vlucht goed is gegaan.
    Succes met de jetlag.
    En natuurlijk heel veel plezier samen.

• 06 Maart 2016 - 22:46

Ans:

Hoi Ellen en Erik nu fijn samen drie maanden genieten van Zuid-Amerika.
    Veel plezier en tot hoors,
    Ans en Jos

• 07 Maart 2016 - 15:03

Hilde Holtackers:

Ha Ellen en Erik,

Ik kan niet anders zeggen na het lezen van dit prachtige verhaal wat een bofferds jullie zijn !!!
    Nog een aantal maanden samen waarin jullie dit gevoel moeten vasthouden. Gaat zeker lukken.
    En wat een bijzondere tijd Ellen zo met je vader. Zal hij zeker ook vinden. Maar helaas nu is hij ingeruild voor Erik !! Doet even pijn ,maar vindt ie vast een goede deal toch ??
    Geniet samen nog van de prachtige tijd die voor jullie ligt. !!
    I follow you !!
    Groetjes en liefs Hilde

• 11 Maart 2016 - 10:59

Marion Linders:

Ik heb een aantal van je leuke reisverhalen gelezen, super hoor allemaal, dit is iets wat je de rest van je leven bijblijft en van blijft genieten.......
    Geweldig dat je dit hebt gedaan..... als ik nog 25 was dan deed ik het ook ;-)) maar ja die tijd is al lang voorbij....

Geniet ervan samen.... maar dat komt wel goed denk ik zo.
    Groetjes
    Marion