La Paz, Titicaca, Cusco/Machu Picchu - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu La Paz, Titicaca, Cusco/Machu Picchu - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

La Paz, Titicaca, Cusco/Machu Picchu

Blijf op de hoogte en volg Ellen

24 April 2016 | Peru, Arequipa

Zondag om 4.45 komen we aan in de hoofdstad van Bolivia: La Paz. We wachten even tot het licht is voordat we naar ons hostel lopen. Samen met Stefanie hebben we een eigen kamer en we kunnen meteen inchecken! Na een langverwachte, heerlijke, verfrissende douche gaan we de stad verkennen. Eerst een beetje beneden rondlopen en dan nemen we de kabelbaan naar boven. We hebben een prachtig uitzicht over de stad en boven komen we uit bij een mega vlooienmarkt waar ze werkelijk alles verkopen. Terug beneden gaan we even lunchen en daarna een uurtje slapen en wat chillen. 's Avonds lekker eten bij de Mexicaan, nog één drankje bij het hostel van de Amerikaan en dan vallen we om van de slaap. Maandag schuiven we fit weer aan voor het ontbijt en daarna ga ik met Erik het Spaanse gedeelte van de stad verkennen. Halverwege de middag doen we mee aan de free walking tour, die begint bij de bekendste gevangenis van La Paz. Deze wordt gerund door gevangenen en het verhaal eromheen is heel interessant. We lopen verder langs een aantal markten, kerken en het regeringsgebouw. Als avondeten staat er kip op het menu. Nog een potje pool en dan lekker slapen. De volgende dag is het tijd om te shoppen!!! Alle ruimte die er nog over is in onze backpacks wordt gevuld met souveniertjes, sokken een mooi kleed en andere hebbedingetjes. De rest van de dag brengen we door met relaxen, eten en douchen. We gaan vroeg slapen, want om 6 uur worden we door Bolivia hop opgehaald om naar het Titicaca meer te gaan. Een mooie rit door de bergen en een kort tochtje over het water brengen ons in het stadje Copacobana, waar we lunchen en vervolgens de boot naar Isla del sol nemen. Het eiland is behoorlijk bergachtig en er rijden geen gemotoriseerde voertuigen. Erik en ik lopen zo'n drie uur totdat we halverwege het eiland bij een mooi strandje uitkomen. We checken in bij een kleine homestay en drinken een biertje op de steiger terwijl de man van de homestay verse vis voor ons klaarmaakt. Nog even een boekje lezen en dan slapen, wat een heerlijke dag! Donderdag ontbijten we in de zon met uitzicht over het meer. Als de buikjes gevuld zijn, beginnen we aan de terugweg naar het haventje. Een half uur voor het eind installeren we ons in een paar schommelstoelen op een terrasje. Na de lunch vertrekt de boot terug naar Copacobana. Even de spullen afgooien bij een hostel en dan met Stefanie en een ander Nederlands meisje op naar happy hour! Tegen etenstijd verhuizen we naar een restaurant waar het wonder boven wonder ook happy hour is. Een paar cocktails en een pizza verder, rollen we ons bedje in. De volgende dag bekijken we wat dingen in het stadje en dan ploffen we neer op het terras voor een late lunch. Nog even wat snacks inslaan en dan op de hop bus naar Cusco. De grensovergang gaat soepel en om half 6 de volgende morgen staan we voor ons hostel. Lekker uitgebreid ontbijten en douchen en dan meteen door naar de walking tour! Cusco is een hele mooie authentieke stad en de gids vertelt veel over de Inka's. We eindigen bij een klein marktje, waar we blijven hangen voor een sapje en een lekker broodje. 's Middags struinen we over de San Pedro markt en dan is het tijd voor happy hour in het hostel! Samen met Stefanie gaan we aan de pisco sours, tot we honger krijgen en een sushi restaurant induiken. Als de buikjes gevuld zijn, doen we nog één drankje. Zondag is een lekkere luierdag. Ontbijten, boodschapjes doen, een beetje chillen en dan terug naar het marktje van gister voor een sapje en een broodje. 's Middags een beetje rondstruinen, backpacks inpakken en daarna met z'n drietjes uiteten. Om 10 uur liggen we in bed, want om 5 uur gaat de wekker voor de 4daagse jungle trek naar Machu Picchu. De gids haalt ons op, samen met een Nederlandse en Duitse jongen. Eerst stoppen we voor ontbijt en dan stijgen we naar 4.200m, om 2 uur downhill te gaan mountainbiken. De weg slingert naar beneden en soms rijden we door watervalletjes heen, waardoor we zeiknat beneden aankomen. Na de lunch is het tijd voor het eerste stukje trekking, door de jungle. Het weggetje gaat steil omhoog en na 1,5uur komen we aan bij de ecolodge waar we zullen slapen. Dinsdagochtend begint het behoorlijk te regenen. We stappen 2,5 uur door de zeiknatte jungle. Gelukkig hebben we poncho's en is het uitzicht mooi! Tijdens de lunch wordt het droog en begint de zon te schijnen. Na drie gangen kunnen we er weer tegenaan. We volgen de rivier en klauteren over grote rotsblokken. Halverwege is een brug ingestort, dus we moeten over een of andere gammele tak naar de overkant. Aan het eind van de trek gaan we nog in een klein bakje aan een zipline de rivier over. Dan komen we uit bij de hotsprings, waar we lekker kunnen relaxen. We slapen in Santa Terese, waar er opeens 10 mensen bij de groep worden gevoegd. Na het eten en een lange douche duiken we ons bed in. Woensdag beginnen we de dag met ziplinen! Het is supergaaf en het uitzicht is fantastisch. Bij de derde zipline vergeet de begeleider me een afremteken te geven en/of me zelf af te remmen, waardoor mijn knie met volle vaart tegen een ijzeren balk aan klapt. Het doet behoorlijk pijn en bloedt een beetje, maar als we het gekoeld hebben met wat ijs kan ik er weer redelijk op lopen. Na de lunch beginnen we aan een wandeling van bijna 12km, naar het dorpje Aguas Calientes aan de voet van de Machu Picchu. Hier eten we met z'n allen en gaan we vroeg slapen. De wekker gaat 's nachts om 4 uur, zodat we op tijd boven zijn voor de zonsopgang. In een klein uurtje klimmen we via 1.800 onregelmatige stenen trappen naar de ingang. Eenmaal boven moeten we heel lang wachten op een aantal Israëliërs uit ons groepje. Als we de Machu Picchu eindelijk in kunnen, begint de zon te schijnen en het uitzicht is prachtig! Ongelofelijk hoe de Inka's zoiets op zo' hoogte gebouwd hebben. De gids loopt een stukje met ons mee en vertelt ons een beetje over de ruïnes. Daarna kunnen we zelf rondkijken. We besluiten omhoog te gaan naar de sungate (nog een uur klimmen!) vanwaar je prachtig uitzicht over de hele Machu Pichhu hebt. Tegen een uur of 12 beginnen we aan de weg terug naar beneden. Na al het (trap)lopen beginnen de beentjes nu toch wel te verzuren. In Aguas Calientes trakteren we onszelf op een biertje en pizza. We lopen nog wat rond in het dorpje en tegen 6uur pakken we de trein/bus terug naar Cusco. Het vierde wereldwonder is een feit!

• 24 April 2016 - 19:52

Pap:

Mutchipatsie, casca, ?? Ut is ff niet bij te houden. Haha.
    Maar het gaat voortvarend zo te lezen.
    Zo is het nog wel een tijdje vol te houden, toch?

• 24 April 2016 - 20:47

Clara:

Nog één drankje...

Vooruit, omdat het vakantie is

• 24 April 2016 - 23:25

Ans:

Hoi Ellen & Erik,
    Gelukkig zijn jullie ook veel in beweging, anders komen jullie zo rond als een ton terug van al die happy hours en misschien moeten jullie hier weer wel afkikken!
    Geniet zolang het nog kan van al het moois en lekkers.
    Liefs, Ans & Jos

• 25 April 2016 - 21:38

Mathijs:

Hoi Ellen & Erik,

Het is weer een mooie beschrijving van de afgelopen week. @Ellen: Hopelijk heb je niet al te veel last meer van je knie! Als ik dit typ ben je in Nederlandse tijd bijna jarig maar je loopt 7 uur achter dus je bent nu nog iets langer 27 jaar. Maar voor straks: Felicitaciones!

• 25 April 2016 - 21:42

Mathijs :

Sorry, rekenen is niet mijn sterkste vak: Ik bedoel natuurlijk 26 jaar :>)

• 26 April 2016 - 14:17

Rob Janssen:

Hoi Ellen,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Ik hoop dat je een fijne dag hebt. Geniet nog de komende tijd. Ik geniet van je verhalen.

Groetjes,
    Rob

• 26 April 2016 - 23:19

Jos:

Ellen proficiat!
    Maak er een mooie verjaardag van!
    Groeten, Jos

• 29 April 2016 - 17:52

Lies Beek:

Nou Ellen het is weer eens een leuke verslaggeving van je reis.
    Zo te horen ben je bijna of al jarig geweest alsnog proficiat en geniet verder met Erik van jullie reis.

Groetjes van Lies