Lima, Bogota en koffieplantages - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Lima, Bogota en koffieplantages - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Lima, Bogota en koffieplantages

Blijf op de hoogte en volg Ellen

16 Mei 2016 | Colombia, Cartagena

Aangekomen in Lima duiken we meteen ons bedje in. Zondag begint de dag met een lekker ontbijt, waarna we een paar markten gaan bekijken. Als we genoeg hebben rondgestruind, lopen we naar een lunchtentje. Het eten is superlekker en ze hebben heerlijke verse sapjes. Hier komen we zeker terug! Met volle buikjes lopen we naar de kust. Bij een barretje genieten we van een fles wijn, terwijl we over de zee uitkijken. 's Avonds gaan we sushi eten en daarna lekker slapen. Maandag verhuizen we naar een ander hostel. Als we zijn geïnstalleerd keren we terug naar ons nieuwe favoriete lunchzaakje. Na het eten nemen we een taxi naar de wijk Barranco. Eerst lopen we naar de zee en daarna kijken we rond in de karakteristieke wijk. We eindigen bij een bierbrouwerij, waar we een lekker witbiertje proberen. Even boodschapjes doen en dan lopen we de 4km terug naar ons hostel. We koken een lekkere pastasalade en brengen de avond door met kaarten op het dakterras. Dinsdagochtend nemen we een taxi naar de Cubaanse ambassade, zodat ik mijn visum kan regelen. Helaas heb ik de benodigde US$ niet bij, dus we moeten morgen terugkomen. We laten ons afzetten in het centrum, waar we met Stefanie en de Amerikaan van Uyuni (Gabriel) hebben afgesproken. Met z'n vieren doen we een tour door het centrum. Eerst bezichtigen we de kathedraal, die immens is. Daarna bekijken we de wisseling van de wacht bij het regeringsgebouw, om vervolgens aan te sluiten bij een tour door het klooster. Het is een groot complex, maar het meest indrukwekkende zijn de ruim 70.000 skeletten die in 3 verdiepingen onder het klooster zijn gevonden en waarvan we een deel te zien krijgen. Bij de lokale markt eten we een snelle lunch en dan duiken we de winkelstraat in. Terug in het hostel zoek ik het vervolg van mijn reis uit en boek ik tickets naar de Dominicaanse republiek, New York en Amsterdam. Als het goed is ben ik 23 juni weer in Nederland! Nu de tickets zijn geboekt, kijk ik er wel naar uit om naar huis te gaan. Vooral zodat ik iedereen weer kan zien. Van de andere kant komt het einde van de reis nu langzaam in zicht en daar kijk ik wel echt tegen op. Wat is de tijd ontzettend snel gegaan! Erik en ik eten de rest van de pastasalade op en daarna drinken we wat wijntjes met Gabriel en Stef op het dakterras. Woensdag gaan we terug naar de Cubaanse ambassade, waar het me deze keer wel lukt om een visum te krijgen. Na een lekkere ijskoffie gaan we met z'n vieren naar ons heerlijke lunchzaakje. Gabriel en Stef zijn ook meteen verkocht. 's Middags is het tijd om te winkelen en een beetje te relaxen. Als avondeten staat er sushi op het menu, omdat Gabriel jarig is. Na het eten duiken we de bar van het Kokopelli hostel in. Het is een gezellige avond en om 2 uur zoeken we onze bedjes op. De volgende morgen zijn we een beetje brak. We moeten echter inpakken en uitchecken. Natuurlijk gaan we voor een laatste ronde naar ons lunchzaakje en daarna struinen we wat rond door de stad en langs de kust. Om 5 uur is het tijd om afscheid van Stef te nemen :-( en begeven wij ons met Gabriel naar het vliegveld. Om 9 uur vertrekt namelijk onze vlucht naar Bogota, waar we net na middernacht aankomen. Bij het ontbijt ontmoeten we een meisje van de Uyuni tour, Flavia. Met z'n vieren gaan we Bogota een beetje verkennen. We bezoeken een van de musea, eten een late lunch en struinen door een lange straat waar ze allemaal sneakers verkopen. Terug in het hostel doe ik even een dutje en daarna gaan we bij een klein Italiaans restaurant eten. Het eten is heerlijk en het is ontzettend gezellig, met een paar serieuze gesprekken tussendoor. Drie flessen wijn later is het tijd om verder te gaan. We doen nog een biertje bij de Bogota Bier Company en dan gaan Erik en ik naar bed. Zaterdag staan we namelijk weer vroeg op, om de bus naar Salento (coffee zone) te nemen. De bus rijdt de hele dag over bergachtige slingerweggetjes en we hebben een prachtig uitzicht over super groene valleien. Rond 7 uur komen we aan in ons hostel: het meest luxe hostel dat ik ooit heb gezien. Het is net een 4 sterren hotel. We nemen een heerlijke regendouche en gaan dan eten in het restaurant. Het eten is heerlijk en ontzettend goedkoop! Nog een paar potjes uno en dan lekker slapen. Zondag genieten we van een ontbijtje, met een geweldig uitzicht over de vallei en koffieplantages. Even met paps facetimen en dan lopen we naar een van de plantages voor een rondleiding. Eerst krijgen we te zien hoe ze de koffieplanten verzorgen en planten. Daarna moeten we zelf bonen plukken en legt de gids uit hoe de bonen daarna verwerkt worden. Tenslotte is het tijd om te proeven. De koffie is vrij zoet van zichzelf, maar wel heel lekker! Ondertussen begint het behoorlijk te regenen, dus we nemen een jeep terug naar het dorp. Samen met een Australisch stel lunchen we bij ons hostel en daarna gaan Erik en ik het dorpje een beetje verkennen. 's Avonds zien we de Australiërs (Annabel en Johno) weer bij het avondeten. Maandagochtend nemen we de bus naar Medellin. Weer valt op hoe ontzettend bergachtig en groen dit land is! Rond 4 uur komen we aan op het busstation, vanwaar we een taxi naar ons hostel nemen. Het is erg rustig, dus we hebben de dorm voor onszelf. Bij een grote supermarkt om de hoek doen we boodschappen, zodat we zelf kunnen koken. Een lekker glaasje wijn en dan duiken we vermoeid ons bed in. Morgen is het tijd om weer een nieuwe stad te verkennen!

• 16 Mei 2016 - 14:35

Pap:

Waat vervaelend allemaol. Haha.
    Blief uch verwonjere!!!

• 16 Mei 2016 - 20:37

Willian:

Hey Ellen,

Wat een geweldige avonturen/ervaringen weer! Jullie genieten volop! Supergaaf!
    Maak er nog een paar mooie weken van, want nu gaat t echt snel!
    Ik kijk ernaar uit om je weer te zien en te luisteren naar jouw avonturen!

Veel liefs xxx

• 17 Mei 2016 - 10:13

Hilde Holtackers:

Ha Ellen,
    Wel relaxed dat je eens een heel luxe hostel treft . En dat in het land van" Spoorloos". Het is net als ik de landen en plaatsen voorbij zie komen of ik Derk Bolt hoor praten !!
    Inderdaad gaat de tijd snel , teken dat je je al die tijd goed amuseert !!
    Nog een paar weken te gaan. Dus blijf in deze positieve flow !! En vooral GENIETEN !!
    Ook ik kijk er naar uit dat je 23 juni weer terug komt !!!
    Denk dat je wel even nodig hebt om hier weer een beetje te acclimatiseren.
    Maak er nog wat van.
    Groetjes Hilde

• 17 Mei 2016 - 15:04

Saskia Van Deijne:

Wat een mooie tijd weer!!
    Het einde komt inderdaad nu langzaamaan in zicht, maar geniet nog van de ruime maand die je voor je hebt! Het blijft een geweldige ervaring!!
    Groetjes aan erik!!
    Liefs vanuit best

• 18 Mei 2016 - 11:47

Wilga:

Ha Ellen,

Wat een verhalen en wat vliegt de tijd. Ik vind het ontzettend leuk om je straks weer te zien.

Groetjes Wilga

• 18 Mei 2016 - 21:26

Mathijs:

Hoi Ellen,

De tijd vliegt inderdaad maar je hebt nog ruim een volle maand dus blijf lekker genieten. En mocht je op 23 juni een beetje vroeg aankomen dan kun je ook nog de GO Dag van Kantoor Eindhoven meepikken :>)
    Nog veel plezier en het is toch wel fijn om jou over een maandje weer te zien!
    Groetjes aan Erik,

Mathijs

• 20 Mei 2016 - 23:14

Ans :

Hoi Ellen
    Over 2 dagen halen wij jouw mannetje weer op op Schiphol en kun jij met je vriendin Cuba onveilig gaan maken. Geniet er samen met haar van, maar dat zal vast wel lukken.
    We kijken er naar uit je over een maand weer hier te zien.
    Liefs, Jos en Ans

• 23 Mei 2016 - 16:54

Astrid Van Hoorn:

Hoi Ellen,

Veel plezier met Anne. Cultuur snuiven en veel lol samen.
    Groetjes en tot van de zomer op het werk!

Astrid