Cuba part 1 - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Cuba part 1 - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Cuba part 1

Blijf op de hoogte en volg Ellen

14 Juni 2016 | Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

De vlucht naar Havana verloopt soepeltjes, een beetje lezen en slapen en dan ben ik er al. Na 2,5 uur wachten komt ook Anne door de deuren naar buiten! De taxi staat al te wachten om ons naar onze casa te brengen en daar aangekomen, is het tijd om lekker bij te kletsen onder het genot van een biertje tot de oogjes dichtvallen. Zondag staat er een uitgebreid ontbijt voor ons klaar en daarna worden we opgehaald met een mooie oude auto, om wat van de stad te zien. Eerst rijden we naar een uitkijkpunt en daarna bezoeken we een aantal oude gebouwen, de Bacardi building, een bioscoop, het plein van de revolutie en een groot park. Overal zijn oude auto's en gekleurde huisjes, echt heel cool en je voelt je 60 jaar terug in de tijd! 's Middags gaan we naar het museum van de revolutie, dat eigenlijk één grote propaganda show is. Na een hapje en een drankje op de boulevard, brengen we de rest van de avond door met kaarten in het schattige tuintje van de casa. Maandag moeten we vroeg op, omdat we met de taxi collectivo naar Viñales gaan. We rijden een uurtje of 5 door een ontzettend groen landschap, voor we aankomen in onze nieuwe casa. Het is behoorlijk heet, dus we besluiten te gaan zwemmen bij een van de nabij gelegen hotels. Daarna drinken we een cocktail in het stadje en 's avonds wordt er heerlijk voor ons gekookt in de casa! Dinsdagochtend gaan we naar de tabaks/koffie plantages. Eerst krijgen we uitleg over de tabaksplantage en dan een demonstratie van hoe de sigaren worden gemaakt. We mogen er ook een proberen, met honing aan het uiteinde! Door de hete, maar erg mooie omgeving lopen we naar een koffieplantage waar we ook een korte uitleg krijgen en een koffietje drinken. 's Middags struinen we een beetje over een marktje en dan is het tijd om cocktails te drinken, op een schattig terrasje waar we tot ver na etenstijd blijven hangen. Woensdag worden we naar onze volgende bestemming gebracht: Playa Larga. Nadat we het kleine dorpje hebben bekeken, gaan we lekker aan het strand liggen. De zee is superblauw en vrij warm. Het avondeten in de casa is weer eens heerlijk en als de muggen ons teveel worden duiken we snel ons bed in. De volgende morgen gaan we met een excursie naar het nabij gelegen moeras gebied. Het gebied staat nu droog en het krioelt er van de krabben. Met een gids lopen we zo'n drie uur rond en spotten een heleboel vogels, een paar wilde zwijnen en een heleboel muggen! De meest bijzondere vogel is de bee hummingbird, het kleinste vogeltje ter wereld met zijn 5,5 cm. Na drie uur zijn we wel een beetje uitgevogeld. Terug in de casa is het tijd voor een dutje en de rest van de middag brengen we aan het strand door. Vrijdag gaat de reis verder naar Cienfuegos, waar we verblijven bij een superlieve Italiaanse vrouw. Als we zijn geïnstalleerd gaan we rondkijken in de (vrij moderne) stad. Na de sightseeing even bijkomen en lunchen op een terrasje en dan lopen we naar het zuidelijke deel van Cienfuegos. We komen langs een aantal supermooie gebouwen en een soort van oosters paleis. De wandeling eindigt in een klein parkje, waar je kunt zwemmen en waar ze heerlijke cocktails serveren aan een klein rond barretje! Tegen etenstijd lopen we terug naar de casa waar onze Italiaanse gastvrouw ons heerlijke kreeft met echte Italiaanse pasta voorschotelt: hmm! 's Avonds begeven we ons in het uitgaansleven van Cienfuegos: club El Benny, vernoemd naar Benny More. Als we binnenkomen zit iedereen aan tafeltjes en rond 12u wordt er een of andere show opgevoerd. Eerst komen er een paar danseressen, dan een soort Frans Bauer en het geheel wordt afgesloten met een spelshow en een bingo: heel vreemd! Een beetje verward duiken we om half 2 ons bed maar in. Zaterdag slapen we uit en daarna houden we een luierdag aan het zwembad van club Cienfuegos. Het is een beetje een Geordie Shore omgeving, maar wel relaxt. Als avondeten staan er garnalen op het menu, jamjam. Zondagochtend komt er een (privé)taxi collectivo voorrijden, die ons naar Trinidad brengt. Aangekomen in de casa frissen we ons een beetje op en dan gaan we het oude centrum bekijken. Het is een superleuke stad, die aandoet alsof de tijd na 1850 is stil blijven staan! Overal gekleurde huisjes, keien straatjes, paard en wagen en af en toe een Amerikaanse slee. Ondertussen klinkt vanuit allerlei kanten lekkere salsamuziek. Helemaal blij strijken we neer op een terrasje, waar we onder het genot van een live bandje een biertje drinken. Aansluitend gaan we uit eten en kijken we naar een (salsa)show die op het grote plein wordt uitgevoerd. We sluiten de avond af bij een ander barretje met live muziek. De volgende morgen, na een lekker ontbijtje, huren we twee (krakkemikkige) fietsen, waarmee we naar het strand fietsen. Dat valt zowel qua afstand als qua hitte nog niet mee! Gelukkig is het strand heel mooi. We relaxen en zwemmen een beetje tot tegen het eind van de middag de hemel behoorlijk zwart begint te zien. Een goed excuus om ons met fiets en al in een taxi te laden, die ons terugbrengt naar Trinidad. Daar staan de straten inmiddels blank. Na een verfrissende douche eten we (wederom) overheerlijke kreeft met een sausje van verse vruchten. Als het droog is, gaan we op zoek naar goede cocktails. De rest van de avond genieten we met mojito's van een lekker muziekje terwijl we een beetje mensen kijken.

• 14 Juni 2016 - 19:33

Pa,p:

Verdorie, ich dink dèt ich auch maar uns dae kanjt oet mot gaon. Höbbe ze auch nog sigaare?

• 14 Juni 2016 - 20:20

Ans:

Een apart land hé Ellen, relaxte mensen, oude Amerikaanse auto's en natuurlijk heerlijke mojito's. Maar heb je ook de winkels voor de inwoners gezien? de kringloop bij ons is er nog zeer luxe bij.
    Ondertussen hebben we al foto's van de Dominicaanse republiek gezien. Ja, het eind komt in zicht voor jou. Geniet van de laatste 10 dagen, het zal het wel wennen worden hier.
    Liefs, Jos en Ans

• 16 Juni 2016 - 17:19

Erik:

Dju, had ik toch nog 3 weken extra vrij moeten nemen want als
    Ik dit zo lees was het een heel mooi/appart land. Veel plezier nu in NY en tot over een paar dagen.