Foodtour, Hué, roadtrip en Hoi An - Reisverslag uit Quy Nhơn, Vietnam van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Foodtour, Hué, roadtrip en Hoi An - Reisverslag uit Quy Nhơn, Vietnam van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Foodtour, Hué, roadtrip en Hoi An

Blijf op de hoogte en volg Ellen

23 November 2015 | Vietnam, Quy Nhơn

De laatste uurtjes in Hanoi doen we een foodtour, met onze gids Elly. Zij neemt ons drie uur mee door de stad om allemaal lokale gerechten en drankjes te proeven. We beginnen met noodles/bief/groenten/cashewnoten, daarna verse noodles met kip, gevolgd door iets waarvan ik totaal niet meer weet wat het is(wel lekker!), vervolgens allerlei springrolls met een lemon ice tea en als toetje verschillende soorten fruit met granaatappelgelei en kokosmelk. Als afsluiter nog een egg coffee. Dat is koffie met een laagje opgeklopt eigeel met gecondenseerde melk en suiker. Superlekker!!! Daarna zitten we alleen zo vol dat we onszelf naar het station moeten rollen. Onze nachttrein staat al klaar op perron 1. We hebben een coupé met z'n vieren en zijn zo uitgeput en volgevreten dat we bijna meteen gaan slapen. 's Ochtends om half 11 komen we aan in Hué. We laten ons door de taxi afzetten bij een koffie tentje, zodat we rustig een slaapplek uit kunnen zoeken. Na een nacht in de trein hebben we wel wat luxe verdiend, dus we gaan voor een drie sterren hotel mét zwembad! De eerste dag doen we niet zoveel. Een beetje rondslenteren, koffie drinken, zwemmen en eten. Maandag gaan we, samen met een Australische gids (Locky) van het backpackers hostel, met scooters van alles in en rond Hué bekijken. We beginnen bij de pagode en daarna rijden we naar de voormalige tiger/elephant arena en de olifantenbegraafplaats Vervolgens gaan we de bergen in, waar we onder andere door een supergroot en indrukwekkend kerkhof rijden. We stoppen bij bunkers die door de Vietnamezen zijn gebruikt in de oorlog. Locky vertelt er een stukje geschiedenis bij, erg interessant! Weer beneden gaan we naar een winkeltje om zelf wierook te maken. Met een stokje rol je door een soort klei, die je vervolgens met een plat gereedschap over t stokje verdeeld. Het ruikt heerlijk! Na deze arbeid is het tijd voor de lunch. Aan een rivier, op onze eigen vlonder, genieten we van fried rice! Locky en Rob proberen nog wat te vissen, maar hebben geen geluk. Ten slotte neemt Locky ons mee naar iets waar hij al de gehele dag over praat: het verlaten waterpark. Een heel groot gebied aan een meer met glijbanen, zwembaden, aquariums en een amfitheater. Het ziet er heel mooi uit en sommige delen zijn helemaal afgebouwd, maar het is niet duidelijk of (een deel van) het park ooit gebruikt is. Heel bizar! Omdat de zon bijna ondergaat, rijden we terug naar Hué. We gaan nog over een brug van drijvende tonnen en stoppen kort voor een bekende tombe. Als het net donker is komen we, helemaal gesloopt, aan bij het hostel. We nemen nog even een duik in het zwembad van het hotel, eten ons veel te vol bij een Indisch restaurant en ploffen dan ons bed in! Dinsdag bezoeken we de citadel, het oude centrum van Hué. Een heel complex met paleizen, huizen, ontvangstruimtes en tuinen. 's Middags rijden we met scooters naar het strand. We hangen lekker rond bij een tentje met zitzakken, hangmatten en leuke bankjes. Het avondeten bestaat uit verse noodles met kip bij een streetfood zaakje. Daarna gaan we naar het backpackershostel om mee te doen aan de pubquiz. Met vragen als 'in welk land hebben mensen de minste sex', 'hoe groot is de kleinste penis ter wereld' en 'welk land in zuid oost azie heeft geen oorlog gevoerd', is het niet gek dat we verliezen! Gelukkig krijgen we shotjes als troost ;-). Het is in ieder geval een hele leuke avond! De volgende dag is het 18 november. Als altijd een rare dag en deze keer misschien nog wel iets meer. Het is de vijfde sterfdatum van Mam, Erik wordt 32 en ik maak een onvergetelijke reis. Gelukkig zijn Larissa, Paula en Rob heel lief voor me én hebben we een drukke dag voor de boeg. We rijden namelijk zelf met scooters door naar Hoi An. Rond 10 uur vertrekken we vanuit het hostel. We rijden door schattige dorpjes, langs prachtig meren en over verlaten weggetjes. Na een paar uur stoppen we bij elephant waterfalls om te gaan zwemmen. Een heerlijk plekje om even uit te rusten. Daarna rijden we door naar een seafood restaurant op een van de meren, waar we over een vlonder naartoe moeten. Prachtig uitzicht over het meer en de bergen en heerlijke garnalen! Vervolgens moeten we een bergpas over. Haarspeldbochten en super uitzichten; een goede omgeving om mijn go pro te gebruiken! Bij de afdaling kijken we uit over Danang, een mega stad aan de kust. Eenmaal beneden moeten we door de stad heen. Het is één grote chaos, dus we rijden verder langs de kust. Het begint inmiddels donker te worden en we zijn er ook wel een beetje klaar mee. Helaas is het nog anderhalf uur naar Hoi An. Als we daar eenmaal aankomen is het backpackershostel ook vol. Gelukkig vinden we voor dezelfde prijs een relaxt hotel. Na het eten nog even met jarige Erik en m'n paps facetimen en dan lekker slapen. Donderdag is een relaxte dag. We slapen eerst uit, dan een ontbijtje en de rest van de dag brengen we door met winkelen en rondstruinen. Hoi An is echt een superleuk stadje! Aan het water met allemaal leuke barretjes en winkeltjes en overal lampionnen! Daarnaast staat de stad bekend om de vele kleermakers. Tegen het eind van de middag komen Koen en Samir aan, een bevriend stel van Larissa en Paula. We gaan met z'n allen eten en daarna stappen. Na een leuke avond en heel wat shotjes en biertjes later is het tijd om te gaan slapen! Vrijdag ga ik na het ontbijt lekker terug naar bed, even bijslapen! 's Middags ga ik met Larissa naar het resort waar Koen en Samir een nachtje verblijven. Omdat Samir blogs schrijft (palmsandbricks.com), mogen ze daar een nacht gratis slapen. Ze hebben een superluxe villa, met eigen tuintje, een bed met uitzicht over het strand, een bad, regendouche enzovoorts. Als Koen en Samir gaan sporten, ga ik lekker in bad! Tegen etenstijd gaan we terug naar het centrum. Na het eten en een drankje gaan we slapen. Zaterdag struin ik met Steffi (meisje dat we uit Halong Bay kennen) door de stad. Even langs de kleermaker, koffie drinken en een beetje rondkijken. Om 4uur doen we met z'n allen een kookcursus. Lekker zelf loempia's, vis in bananenbladeren, aubergine en salade maken. En daarna opeten natuurlijk. Na het eten heb ik nogal hoofdpijn, dus besluit ik naar de masseur te gaan en vervolgens gaan de oogjes toe..

• 23 November 2015 - 14:11

Denise:

Ellen!!! Leuk verhaal! Zo te lezen vermaak je je goed! Geniet er nog van! Xx denizzle!
    Ik had wel gewonnen met die quiz

• 23 November 2015 - 14:15

Clara:

Ha Ellen

je houd jezelf wel bezig zeg, ga je dit tempo nog 7maanden volhouden??!!
    wel allemaal erg gaaf
    en leuk dat je kook-cursus doet (dan mag je dat bij thuis-komst eens lekker aan ons demonstreren ;-))

grt, Clara

• 23 November 2015 - 15:49

Saskia Van Deijne:

Leuk verhaal weer!!
    Je blijft druk dingen doen, gaaf wat je allemaal ziet!
    Groetjes!

• 23 November 2015 - 16:08

Michaela:

Hoi Ellen, met veel belangstelling vandaag je verslag gelezen: wat kun jij leuk schrijven. Je neemt de lezer echt mee op reis. De andere verslagen ga ik ook nog een keer lezen. Je hebt het goed naar je zin volgens mij, je ontmoet veel mensen en je eet lekker!. Suggestie: misschien moet je een kookboek schrijven met mooie foto's van de omgeving. Geniet ervan!
    Groetjes, Michaela

• 23 November 2015 - 17:17

Yvette:

Hey Ellen, wat ontzettend gaaf waar je allemaal naar toe reist en wat voor een leuke dingen je doet!!! Geniet lekker!!! Liefs, Yvette

• 23 November 2015 - 18:53

Jamie:

Wat een leuk verhaal weer! Al dat heerlijke eten en moois om te zien.. Kan me voorstellen dat je volop geniet. Ga vooral door en kijk weer uit naar je nieuwe ervaringen en belevenissen. Lieve groetjes van ons

• 23 November 2015 - 19:08

Pap:

Om jaloers op te waere. Auch op heure sterfdaag waas mam weer trots op dich.

• 24 November 2015 - 05:25

Chantal:

Hele mooie verhalen ,lijkt wel af en toe net alsof je me meesleept op reis .
    En wat een mooie belevenissen iets wat je zeker nooit zult vergeten.
    En je Mama she is always there

• 24 November 2015 - 19:44

Erik:

Ondanks dat ik al veel via de telefoon had gehoord is het toch leuk om te lezen dat je nog veel meer dingen hebt gedaan!

Dikke kus en spreek je snel!