Medellin, Cartagena, Bogota 2.0 - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Medellin, Cartagena, Bogota 2.0 - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Medellin, Cartagena, Bogota 2.0

Blijf op de hoogte en volg Ellen

11 Juni 2016 | Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

Dinsdag na het ontbijt gaan we het centrum van Medellin bekijken. De enige metro van Colombia brengt ons ernaar toe. Het regent en eigenlijk is er niet zo bijster veel te zien in het centrum. We lopen door een park met grote, aparte beelden, bekijken de kerk en de kathedraal en dan gaan we terug naar de wijk van ons hostel. Na een broodje knak als lunch lopen we wat rond en komen in een gedeelte met veel gezellige barretjes en restaurantjes. Terug in het hostel komt het Australisch koppel net aan. Als iedereen gedoucht is gaan we lekker sushi (jaja alweer) eten met z'n vieren! Woensdag nemen we de bus naar Guatape. Daar aangekomen even snel een hapje eten en dan met een speedboat naar het voormalige huis van Pablo Escobar. De rondleiding die we krijgen is erg interessant. Escobars drugskartel verdiende in zijn hoogtijdagen maar liefst $ 60 miljoen per dag! De kosten voor elastiekjes om het geld bij elkaar te houden bedroegen $ 2.500 per maand, bizar! Na de rondleiding brengt de schippers ons weer naar Guatape en kijken nog wat rond in dit schattige stadje. Even een koud biertje op het terras en dan de bus terug naar Medellin. Annabel kookt lekkere fajita's voor ons en de rest van de avond spenderen we in de tuin met een flesje wijn. Donderdag doen we mee aan een walking tour door Medellin; superinteressant! Onze gids laat ons de verschillende manieren van vervoer in de stad zien (metro, kabelbaan, roltrappen) en vertelt eindeloos over de geschiedenis, de drugskartels en de huidige sociale en economische situatie. Zo leren we bijvoorbeeld dat momenteel 80% van de stad wordt geregeerd door de maffia en dat de arme bevolkingsgroepen gratis toegang hebben tot gezondheidszorg en sportfaciliteiten. Na 4 uur rondlopen zijn de beentjes moe, dus gaan we in het hostel even lekker douchen. Nog even wat eten en dan op naar het busstation om de nachtbus naar Cartagena te halen. Om half 11 's morgens komen we aan in het hete en vochtige klimaat van Cartagena: hello Carribean! Annabel heeft op Airbnb een prachtig appartement aan het strand gevonden, waar we met de taxi heengaan. Eerst duiken we natuurlijk uitgebreid het zwembad in en daarna is het tijd voor een powernap. 's Avonds gaan we met z'n vieren de stad in. Het oude historisch centrum ziet er echt superleuk uit! Allemaal vrolijk gekleurde huisjes, kleine straatjes met keien en een heleboel barretjes en restaurantjes. Aan een van de pleintjes gaan we op een balkon lekker eten, onder het genot van een paar nog lekkerdere cocktails. Met gevulde buikjes verhuizen we naar de 'rumbox', een bar, waar we nog een paar cocktails drinken en spelletjes spelen. We sluiten de avond af met een dansje op een van de rooftopbars. Terug in het appartement nog even wat napraten op het balkon en om 5 uur toch maar eens naar bed. Zaterdag houden we een heerlijke luierdag. Eerst uitslapen, lekker ontbijten met eieren en avocado, chillen in en aan het zwembad, een hapje avondeten bij een tentje in de straat en de rest van de avond genieten met een paar wijntjes op het balkon: top! Ook de zondag bestaat vooral uit relaxen aan het zwembad, waarbij Erik en ik allebei een beetje verbranden. 's Avonds gaan we uit eten met de Australiërs, wederom aan het pleintje op het mooie balkon. We besluiten de maaltijd met een heerlijk cocktailtje. Daarna is de after dinner dip zo groot dat we gaan slapen. Maandag moeten we uitchecken bij ons luxe appartementje:-(, we hebben drie heerlijke dagen gehad! We hangen nog tot 2 uur in het zwembad en verhuizen dan naar een hostel in het historisch centrum. Daar gaan we eerst wat rondkijken en een beetje winkelen, met tussendoor een verfrissende tussenstop bij de ijssalon. Daarna boodschappen doen, zodat we weer eens zelf kunnen koken (goed voor de portemonnee en de kilo's). Erik en ik duiken 's avonds nog even de stad in voor een kleine wandeling en een drankje. Dinsdag moet er eerst gewassen worden! Vervolgens een duik in het zwembad en dan gaan Erik en ik de bezienswaardigheden van Cartagena eens bewonderen! We beginnen bij de kloktoren, welke bovenop de dikke stadsmuur prijkt, die op zijn beurt het hele historisch centrum ommuurt. Vervolgens struinen we over een paar pleintjes met wat bronzen beelden en fonteinen. Als het begint te regenen, duiken we de crêperie in voor een lichte lunch: crêpes met ijs en fruit!. Na een half uurtje laat de zon zich weer zien en maken we een wandeling over de stadsmuur. Ten slotte bezoeken we aan de andere kant van de stad het fort en het monument van de verloren schoenen. Inmiddels doen de voetjes pijn en ik begin een beetje te verbranden, dus snel terug naar het zwembad! Na een vlugge douche gaan we met de Australiërs sushi eten, om onze laatste avond samen te vieren. Woensdag moeten Erik en ik vroeg op. Met een busje rijden we naar een heel mooi strand, een stukje zuidelijk van Cartagena. Daar brengen we de dag door met bijbruinen (of moet ik roden zeggen), zwemmen en pina colada's uit echte ananassen drinken! 's Avonds gaan we uit eten in de backpackerswijk en dan ploffen we met een biertje op het dakterras. Nog even de backpacks inpakken en dan naar bed. Donderdag vliegen we namelijk naar Bogota, voor onze laatste twee daagjes samen :-(. De vlucht is maar een uurtje en nog een uur later staan we voor ons hostel. Eerst eens even koffie drinken en dan is het tijd om nieuwe schoenen in te slaan! We kopen allebei twee paar all stars en Erik scoort ook nog twee mooie bloezen. 's Middags doen we mee met een rondleiding door het politiemuseum. Een van de agenten vertelt ons van alles over het functioneren van de politie in Colombia en laat ons daarna wat zaken zien die te maken hebben met de arrestatie en gevangenschap van Pablo Escobar. Als avondeten staat er vis op het menu. We kijken nog even naar de Zuid Amerikaanse Champions Legeau en daarna duiken we moe ons bedje in. De volgende morgen sluiten we aan bij de graffiti walking tour, welke ons meeneemt langs de streetart van Bogota, maar ook het een en ander over de stad vertelt. Het is een interessante tour en de graffiti werken zijn echt gaaf! Na afloop gaan we lekker lunchen bij een van de zaakjes die de tourgids aanraadt. Terug in het hostel moeten de backpacks worden gepakt. Ik dump natuurlijk zoveel mogelijk spullen bij Erik! Daarna is ons laatste avondmaal aangebroken. We eten bij een klein Italiaans restaurantje. Onder het genot van heerlijk eten en een flesje wijn kijken we terug op de afgelopen drie maanden. We hebben een supertijd gehad samen!! Zaterdag na het ontbijt begeven we ons naar het vliegveld. Nog even wat eten en dan toch echt afscheid nemen: daar komen de traantjes! Gelukkig is het maar voor 5 weken en mag ik op naar een nieuw leuk avontuur: Cuba!

• 11 Juni 2016 - 11:42

Ans:

Hoi Ellen, hadden al een en ander van Erik gehoord, maar niet zo uitgebreid en mooi zoals jij alles beschrijft. Geniet in Cuba, de Dom.republiek en NY. Groetjes uit Dubrovnik en tot vlug. Liefs, Jos en Ans

• 15 Juni 2016 - 12:38

Clara:

Ha Ellen

weer mooi verslag,
    Daantje was erg blij met zijn cadeautjes (foto bewijs gestuurd :D)

weer sushi ;-)
    het is maar goed dat Neel nu ook een goed sushi restaurant heeft tegenwoordig

tot snel