Hoi An, life's a beach, Da Lat en Mui Ne - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Hoi An, life's a beach, Da Lat en Mui Ne - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Hoi An, life's a beach, Da Lat en Mui Ne

Blijf op de hoogte en volg Ellen

30 November 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Zondag huren we met z'n 7en scooters om naar de My Son tempel te rijden. Omdat er meerdere dingen zijn die zo heten informeert Rob bij de receptie van het hotel welke we moeten hebben. Als de gps aanstaat kunnen we vertrekken. Steffi zit bij mij achterop en met 4 scooters sjeezen we richting het zuiden. Het eerste stuk gaat langs rijstvelden en door een paar schattige dorpjes. Daarna is het eigenlijk één grote weg door een paar steden, waar we behoorlijk hard overheen gaan. Na een kleine twee uur is het tijd voor de lunch. Streetfood bestaande uit rijst, ei, tofu, varkensvlees en groenten. Als we weer weg willen rijden is Paula haar helm kwijt. Nadat ze een nieuwe heeft gekocht blijkt dat twee locals hem achter een auto hebben verstopt. Gelukkig krijgt ze haar geld terug. We rijden verder, tot waar we volgens de gps moeten zijn. Omdat we de tempel niet kunnen vinden, gaan we maar eens wat rondvragen. Met behulp van wat locals én wifi blijkt dat we helemaal verkeerd zitten. We hebben 61 km (hemelsbreed) gereden en zijn 74km verwijderd van My Son, hahaha. Omdat het al half 3 is, besluiten we terug naar Hoi An te rijden. Qua uitzicht zijn we in ieder geval niks tekort gekomen. Eenmaal in Hoi An drinken we nog een lekkere smoothie aan de rivier. Het is écht een leuke stad! Even opfrissen bij het hotel en dan heerlijk eten bij de Indier! We sluiten de avond af met bierpong, tafelvoetbal en dansjes bij de backpackersbar! Maandagochtend ga ik eerst langs het guesthouse van Steffi om wat spulletjes af te geven die zij mee terug naar Nederland neemt, superlief! We drinken nog een koffie en dan is het tijd om afscheid te nemen en mijn spullen in te pakken. Om 12u gaan we namelijk met de bus richting Quy Nhon. Het busje is een half uur te vroeg, een unicum voor Aziatische begrippen! We zijn de enige westerlingen in de bus en de mensen lijken ons niet zo aardig en wat vreemd te vinden. Nadat we gestopt zijn voor een plaspauze deelt opeens iedereen eten uit. Als we een pak cakejes rondgeven zijn de mensen opeens heel enthousiast en aardig, haha! Rond 5 uur komen we aan in Quy Nhon. Met een taxi worden we naar onze accommodatie een paar km zuidelijker gebracht: Life's a beach! Aan het strand staan een viertal bungalows/hutjes, met een supergezellig barretje waar hangmatten hangen en zitzakken liggen. Met z'n 6en krijgen we onze eigen bungalow naast de bar, met prachtig uitzicht. De eigenaar is een engelsman, een goede reden om fish en chips te bestellen bij het avondeten. 's Avonds nog een biertje en dan heerlijk slapen met het geluid van de zee. Als we 's morgens wakker worden regent het kei hard. Gelukkig klaart het later op en hebben we een heerlijk relaxte stranddag. Beetje hangen/zonnen/boekje lezen: helemaal top! We sluiten aan bij het gezamenlijke avondeten, spelen nog een spelletje en dan is het voor Larissa, Koen, Samir en mij tijd om te vertrekken. We nemen een nachtbus naar Da Lat, een frans achtig bergstadje. De busreis is vrij relaxt, vooral omdat ik het grootste gedeelte slaap. Om 5 uur 's morgens komen we aan in Da Lat. Gelukkig mogen we het hostel al in en kunnen we daar op de bank nog wat verder slapen. Bij het ontbijt leren we een Amerikaans meisje kennen: Krista. Na een douche is het tijd voor koffie. Daarna besluiten we naar de kabelbaan te lopen, die ons naar een pagoda moet brengen. Door het dorp, (berg op, berg af) gaan we er met een hele omweg heen, om er vervolgens achter te komen dat de kabelbaan vandaag dicht is. Dan maar een bezoekje aan het crazy house. Een of ander sprookjesachtig huisjes complex waar je door- en overheen kunt lopen. Daarna is het tijd voor een dutje. 's Avonds nog wat eten, met heerlijke (not!) Da Lat wijn, een baileys koffie en een drankje in een bar en dan lekker op tijd naar bed. Donderdagochtend komen Paula en Rob aan en samen met hen en het Amerikaanse meisje huren we die dag een driver. Nadat we bij de bakker lekkere broodjes hebben gehaald, rijden we naar de pagode die we gister met de kabelbaan wilden bezoeken. Als we een rondje door het complex hebben gelopen, dalen we af naar een meer, waar de driver ons weer oppikt. De volgende stop is een waterval, die bestaat uit allemaal terrassen waar we doorheen kunnen lopen. Even snel iets eten en dan gaan we door naar elephant waterfall en de happy buddha. Een melige fotoshoot later is het tijd voor de lunch. De laatste stop is bij een grote koffie plantage, waar ze onder andere loewak koffie (gemaakt van bonen die zijn uitgepoept door een wezel) verkopen. Het uitzicht is prachtig; over de plantages en een meer. Door de bergen en met een lekker muziekje op rijden we terug naar Da Lat. 's Avonds is het behoorlijk koud. We eten wat, drinken nog een kopje koffie en gaan dan naar bed. Vrijdag worden we om half 8 opgehaald met een busje. Over een mega hobbelige weg, waarop we flink door elkaar geschud worden, rijden we naar het kustplaatsje Mui Ne. Tijdens de rit zet ik een lekker muziekje op en denk na over de reis tot nu toe. De afgelopen dagen merk ik dat het vakantiegevoel langzaam omslaat in een reisgevoel. Ik voel me rustiger, laat de dingen steeds meer over me heen komen en probeer beter naar mezelf te luisteren. Downside is dat ik Erik begin te missen. Ik zie zoveel dingen die ik met hem wil delen. Nog 3 maandjes wachten ;-). Aangekomen in Mui Ne checken we in bij het Mui Ne budget hotel. Een heel chill hotel vlakbij het strand en mét zwembad!! 's Middags boek ik een ticket Kuala Lumpur - Sydney voor 13 december. Op aanraden van de rest besluit ik nog een paar dagen naar Kuala Lumpur te gaan. 's Avonds nemen we heel decadent de taxi om 10km verderop heerlijke sushi te gaan eten! De volgende dag doen we een jeepsafari. Eerst gaan we naar de fairy stream; een riviertje tussen rotsen en rode zandduinen. Daarna rijden we naar de witte zandduinen, waar we met een quad rondcrossen! Heel gaaf en de omgeving is prachtige. Op de terugweg stoppen we nog bij de rode zandduinen, waar we een uitgebreide fotoshoot doen en naar het begin van de zonsondergang kijken. Dan terug naar het hotel en snel douchen, want we zitten helemaal onder het zand! Na het eten gaan we naar de dragon beach bar voor een avondje stappen. Een aantal buckets gin tonic/mojito (ik houd het bij bier) later, is het vooral voor Rob en Koen tijd om naar huis te gaan! In het hotel kom ik erachter dat ik mn rok en been heb open gehaald aan een haak bij de wc's, balen! Zondagochtend chillen we nog even bij het zwembad en dan nemen Koen, Samir en ik de bus naar Ho Chi Minh. De bus is een beetje sloom en warm, maar rond 7u komen we veilig aan in de grootste en meest chaotische stad van Vietnam. De jongens zetten me af bij mijn hostel en dan ben ik (de komende 1,5 dag) op mezelf aangewezen. Een moment waar ik toch wel een beetje tegen op heb gekeken. Gelukkig heb ik een relaxt hostel. Na een frisse douche is het tijd om de buurt wat te verkennen. In een van de backpackersstraatjes scoor ik wat te eten en dan verwen ik mezelf met een pedicure en massage! Tegen half 12 kruip ik lekker mijn bed in.

  • 30 November 2015 - 10:54

    Saskia Van Deijne:

    Mooi verhaal weer!
    Blijf genieten van je ervaringen!
    En geniet er ook even van om op jezelf aangewezen te zijn, want dat is ook bijzonder!

  • 30 November 2015 - 11:29

    Rianne Rewinkel:

    Ik zie mezelf helemaal rondlopen in Mui Ne en Saigon (Ho Chi Minh). Leuk geschreven weer Ellen.
    En wat fijn dat je het heerlijke, relaxte backpackers "doen waar je zelf zin in hebt" ritme te pakken hebt.
    Alvast weer goede vluchten. xx, Rianne

  • 30 November 2015 - 19:08

    Pap:

    Jaja, UT geit maar door. Het reisgeveul is dur noe! Det is belangrijk. Waerd UT nog echter!
    Vandaag waas ich Bie Emes van gemeente leudal. Mog se ein meidje oet remunj taegekomme met de achternaam Buitenhuis, dan krieg UT de groete van zien mooder. Haha.
    Pap

  • 30 November 2015 - 19:47

    Mathijs:

    Hoi Ellen,

    Wederom een prachtig geschreven sfeerverslag van jouw reis!! Hoewel ik niet zo'n reiziger ben krijg ik af en toe toch de gedachte: Dat zou ik ook wel willen meemaken.
    1 vraagje nog (en misschien heb je dat al eerder uitgelegd): Maar wat is Bierpong?
    Have Fun!
    Groetjes, Mathijs

  • 01 December 2015 - 13:21

    Hilde Holtackers:

    Ha Ellen,
    Heb me de tijd genomen vandaag om je reisverslagen te lezen. Had wat achterstand !!
    Maar inderdaad wat geweldig stoer wat je allemaal onderneemt en meemaakt en de indrukken die je daar aan overhoudt.
    Dit is wat je wilde en wat fijn dat je een beetje de rust krijgt en het reisgevoel de overhand neemt.
    Je reist wat af in allerlei verschillende vervoersmiddelen. Prachtig en fijn om te lezen dat je het SUPER maakt !!! En idd is het knap om er ook wat van te maken als je enige tijd op jezelf aangewezen bent.
    Maar ik heb begrepen dat er zo weer medereizigers aansluiten waar je zeker te weten ook weer mooie momenten mee gaat beleven. Ellen ik wacht je verhalen weer in spanning af. Erg leuk om te lezen en op de hoogte te blijven. Doe voorzichtig en denk mee en dan ook ff aan ons in dit erg natte kikkerlandje.
    Alvast veel plezier naar en op je volgende bestemmingen !!
    Groetjes Hilde

  • 01 December 2015 - 14:09

    T Roumen:

    Lieve Ellen geniet van elke minuut van je prachtige reis.
    Blijf op de hoogte via de tablet geweldig.
    Hier is ook alles oké.
    Gr Tilly.

  • 03 December 2015 - 11:53

    Clara:

    Ha Ellen

    weer mooi verslag
    super dat je het nog steeds naar je zin hebt, en dat je ritme begint te krijgen.
    hoop dat je de dagen alleen ook goed door komt,
    zal vast wel gaan lukken,
    geniet ervan en dan wachten we hier weer braaf tot het volgende verslag

  • 05 December 2015 - 14:00

    Jeanne:

    Ha leef kiendj, waat sjriefse toch sjoon sjtukskes! Verborge talent wo detse missjiens ooit nog heel riek kins waere :)
    Bun erg bliej desse nog sjteeds zo enthousiast bus en nog ff (volges mich) dan komme dien vriendinne om ut mit dich zeker weer heel tof te hubbe! Ich geneet eders keer ein bietje mit dich mit.
    Dieke knoevel weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 06 Dec. 2010
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 48490

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2015 - 25 Juni 2016

Wereldreis

09 Oktober 2014 - 08 November 2014

Indonesië

02 April 2013 - 30 April 2013

Thailand

16 November 2011 - 17 December 2011

Argentinië

10 December 2010 - 13 Januari 2011

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: