New York, the end.. - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu New York, the end.. - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

New York, the end..

Blijf op de hoogte en volg Ellen

25 Juni 2016 | Nederland, Roermond

Woensdagochtend is het tijd om m'n spullen te pakken en uit te checken. Nog even een beetje voetbal kijken, lunchen in het centrum en dan rijdt de taxi voor om me naar het vliegveld te brengen, vanwaar ik naar New York vlieg. Ik neem een slaappil en slaap het grootste deel van de vlucht. Om 21.20 land ik op JFK airport. Het duurt lang om door de douane te komen en daarna is er ook nog gedoe met mijn backpack. Als ik vervolgens ook nog 2 uur op de airport shuttle moet wachten, word ik een beetje chagrijnig. Om half 3 ben ik eindelijk in het hostel en is het hoog tijd om te slapen. 's Ochtend ga ik samen met een jongen en een meisje uit Wales naar Manhattan. Als ik het metro station uitkom, heb ik het idee dat ik in een film rondloop; New York is echt precies zoals in de films. Als eerste bezoeken we de 'pools' van het 9/11 memorial: een kippenvel momentje. Nadat we hebben ontbeten, kijken we een beetje rond op Wall street en dan pakken we een boot om langs Lady Liberty, Ellis Island en Brooklyn bridge te varen. Het uitzicht over Manhattan is prachtig! Vervolgens nemen we de metro naar Chelse Market, een superleuke indoor markt met allemaal winkeltje en restaurantje. Even uitrusten met een glaasje wijn, voordat we de High line (een vroegere spoorweg, die nu tot een soort van park is gemaakt) lopen. We sluiten de dag af met burgers bij een typische Amerikaanse diner. Daarna val ik uitgeteld, maar heel tevreden, in bed. Ik vind New York nu al een geweldige stad! Vrijdag beginnen we de dag met een uitgebreid ontbijt. Even wat fruit kopen en dan op naar Central park! We lopen ruim 3 uur rond, tussen muzikanten, straatartiesten, meertjes, speeltuinen enz. En dan hebben we nog maar 1/3e gezien. Ik begin langzaam te begrijpen waarom Amerikanen zoveel superlatieven gebruiken. Na onze wandeling moeten we even bijkomen op een terrasje, voordat we gaan (window)shoppen op 5th avenue. 's Avonds maken we nog een stop op Grand Central station en dan gaan we lekker wat eten op een kleine foodmarket. Bij de Ben en Jerry's in Rockefeller tower scoren we een toetje, waarmee we naar Times Square slenteren. Wow, wat is het hier druk! En wat een reclameborden, gaaf! Met moeie beentjes duiken we ons bed in. Zaterdag ga ik er alleen op uit. Ik begin in Brooklyn Bridge park met een ontbijtje op de pier en loop daarna over de brug terug naar Manhattan. Ook hier is het uitzicht weer super! De volgende stop is Brooklyn flea market, wel grappig maar niks bijzonders. Snel neem ik de metro naar Williamsburg, een superleuk vintage/hipster wijkje overladen met barretjes, winkeltjes en kraampjes. Ik duik een restaurantje in om wat te eten en daarna moet ik terug naar het hostel. Samen met wat meiden uit mijn dorm ga ik vanavond namelijk naar een baseball game van de Mets! Ondanks dat we (vooral in het begin) niet helemaal begrijpen hoe het werkt, hebben we een super leuke avond. Tussen iedere inning worden allerlei (echte Amerikaanse) showdingen gedaan en we kijken het met een zak popcorn allemaal rustig aan. Om 12 uur lig ik (wederom uitgeteld) in bed, het zijn vermoeiende dagen hier! Zondag slaap ik een beetje uit en dan neem ik de metro naar het 9/11 memorial museum. Het is een hele indrukwekkende expositie over alle gebeurtenissen voor, op en na 9/11/01. Vooral de geluidsopnames van mensen in de gekaapte vliegtuigen zijn hartverscheurend. Het laatste deel moet ik een beetje haasten, want om 3 uur moet ik op Broadway zijn voor de musical The Lion King. Wauw, wauw, wauw, deze musical is fenomenaal! De kostuums zijn adembenemend en de muziek/zang echt prachtig. Ik moet zeker drie keer huilen haha. Na afloop duik ik de H&M in om wat te winkelen en dan is het tijd om een hapje te eten. Nog even mensen kijken op Times Square en dan lekker naar bed. De volgende morgen begin ik met een heerlijk ontbijtje van pannenkoeken met blueberry's en buttercream bij Clinton st. Baking company, een bekend ontbijtzaakje. Met de ferry ga ik vervolgens op en neer naar Staten Island, om nogmaals van het uitzicht over Manhattan en Lady Liberty te genieten. Daarna wat rondstruinen door de stad en dan in het hostel een beetje opfrissen. Ik ga lekker sushi en een ijsje eten bij Chelsea market en dan neem ik een kijkje bij een van de grote department stores. 's Avonds neem ik plaats tussen honderden mensen in Bryant Park, waar op maandagen na zonsondergang op een groot scherm een film wordt gedraaid. Dinsdagochtend ga ik eerst met een ontbijtje in Central park zitten en daarna bezoek ik het museum of the modern arts. Uren lang struin ik langs werken van Mondriaan, Monet, Picasso, Andy Warhol en vele anderen. Als ik er genoeg van heb, loop ik naar de public library; zowel van binnen als van buiten een prachtig gebouw. 's Middags dwaal ik rond door de straatjes van Chinatown en Little Italy, twee super gezellige wijkjes. In een barretje bestel ik een glaasje wijn en bedenk dat de reis nu toch bijna op zijn eind is. Hoewel ik zin heb om iedereen weer te zien, vind ik het superjammer dat ik 'al' naar huis moet. Ik slenter nog even door Washington square park en dan ga ik bij de Italiaan een hapje eten. Net voor zonsondergang neem ik de lift naar top of the rock (Rockefeller tower). Ik geniet van het adembenemende uitzicht, de langzaam donker wordende lucht en de miljoenen lichtjes onder me. On top of the world, een perfecte afsluiting van deze reis! Nog één drankje in Bryant Park en dan naar bed. Woensdagochtend is het tijd om voor de allerlaatste keer deze reis mijn backpack in te pakken. Na het uitchecken ga ik naar lower Manhattan, vanwaar ik de ferry naar Liberty Island neem. Onder begeleiding van een audiotour bekijk ik het uitzicht en alle kanten van Lady Liberty. De volgende ferrystop is Ellis Island, het eiland waar vroeger alle immigranten aankwamen, voordat ze New York wel of niet in mochten. Een groot museum vertelt van alles over deze tijd, erg interessant. Als ik de ferry terug neem, is het al half 5. Nog even van de zon genieten in een parkje en dan moet ik terug naar het hostel om me om te kleden en mijn spullen op te halen. Vervolgens naar het vliegveld, vanwaar ik om 11 uur via Kopenhagen terug naar Nederland vlieg. De vluchten gaan erg goed, ik ben niet eens bang. Zou ik er dan eindelijk aan beginnen te wennen? Donderdag om 18.00 land ik op Schiphol en ben ik weer thuis. Ik heb een fantastische reis gemaakt! Prachtige, indrukwekkende, fascinerende en inspirerende plekken bezocht. En geweldige mensen ontmoet. Ik ben heel benieuwd hoe het 'gewone' leven in Nederland me weer gaat bevallen. Bedankt dat jullie me gevolgd hebben, ik heb met veel plezier jullie reacties gelezen. Hopelijk tot snel, in levende lijve!

• 26 Juni 2016 - 16:11

Pap:

Dèt waas ut danne. 8 maonjd euver de waereld gereist en weer teruuk toe. Kop vol mit indrökke die nooit meer weg gaon. Volgende fase.........

• 26 Juni 2016 - 23:05

Ans:

Ellen het was mooi om jou zo 8 maanden te hebben kunnen volgen op je wereldreis. Je hebt een prachtige tijd gehad, soms samen met anderen; je vader, vriendinnen en Erik, maar ook een hele tijd alleen. Je hebt je droom uit laten komen, super!
    Wij zij ontzettend blij dat je weer veilig thuis bent, liefs
    Jos en Ans

• 26 Juni 2016 - 23:13

Erik:

Je bent er weer!!!! ❤️

• 29 Juni 2016 - 23:10

Clara:

Ellen,
    Met veel plezier al je verslagen gelezen de afgelopen maanden
    Was het toch alsof je er bij was
    Of liever gezegd dat wij bij jou waren.

Maar heel fijn om je weer in levende lijve te zien