Siem Reap, Kuala Lumpur en Sydney - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Siem Reap, Kuala Lumpur en Sydney - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Siem Reap, Kuala Lumpur en Sydney

Blijf op de hoogte en volg Ellen

19 December 2015 | Australië, Alice Springs

De bus van Phnom Phen naar Siem Reap is chill, het duurt alleen wat lang. Vooral omdat er een plakkerige Cambodjaan naast me zit. Tegen het eind van de middag kom ik aan in mijn hostel, dat (heel vervelend) is voorzien van een zwembad! Ik neem een duik, breng m'n was weg en slenter dan naar de night market. Als ik een enkelbandje en ring heb gescoord, ga ik lekker Cambodjaans eten. Moet er wel even aan wennen om alleen aan een tafeltje te zitten. Na het eten doe ik nog een drankje in het Mad Monkey hostel, met wat mensen die ik uit de Mekong Delta ken. Ik slaap vrij onrustig, omdat er veel mensen binnenkomen/weggaan. Om half 8 sta ik op en voeg me bij een jongen uit m'n dorm, Josh. Samen nemen we een tuktuk naar het Angkor complex. Ik ben heel benieuwd en heb geen idee wat me te wachten staat. We stoppen eerst bij de ticket booth en ik koop een ticket voor 3 dagen. De eerste tempel die we bezoeken is Angkor Wat! Over een brug, die een gracht van 190m breed oversteekt, lopen we naar de toegangspoort. Daarachter doemt het grootste religieuze bouwwerk van de wereld op. Wereldwonder nummer 2 van deze reis is een feit! We doen er bijna twee uur over om Angkor Wat te bekijken, zo groot is het. We eindigen in de daadwerkelijke tempel, die in het midden van het bouwwerk ligt en maken nog wat foto's in de weerspiegeling van het meer. Daarna eten we een ontbijtje en gaan dan door naar Angkor Tom, het ommuurde centrale gedeelte van de stad. Hoogtepunt van dit gedeelte is het Bayon, van waar 216 boeddhistische gezichten de stad overzien. We lopen rond door de andere bouwwerken van Angkor Tom. Bij eentje moeten we behoorlijk wat trappen beklimmen, maar het uitzicht is het dubbel en dwars waard! De volgende stop is Ta Promh, beter bekend als de tempel van Tomb Raider, omdat daar een gedeelte van die film is opgenomen. Deze tempel is echt gaaf, het bouwwerk wordt langzaamaan terug genomen door de natuur. Grote vijgenbomen groeien namelijk door en over het complex heen! Als laatste gaan we naar de Banteay Kdei tempel. Na bijna 8 uur te hebben rondgebanjerd is het tijd om het zwembad van het hostel in te duiken! Het was een super mooie dag met een heleboel indrukken. Samen met Josh en een Canadees meisje ga ik wat eten in het centrum. Nog twee biertjes en dan snel naar bed. Woensdag om 4.20u gaat de wekker weer, zodat ik de zonsopkomst kan zien. De tuktuk driver van gister brengt me naar Angkor Wat. Ik neem plaats aan het meer en kom er al heel snel achter dat ik midden in een rode mieren nest zit! Snel schuif ik op, maar m'n hele kont, bovenbenen en polsen zitten al onder de beten. De volgende anderhalf uur geniet ik desondanks van de lucht die langzaam oplicht achter Angkor Wat. Helaas wordt de zon geblokkeerd door de wolken, maar het uitzicht is evengoed prachtig. Na de zonsopkomst rijdt de driver me langs de tempels van het 'big circuit'. Ik dwaal uren rond door de bouwwerken, waarvan het hoogtepunt Neak Pean is. Een vierkant bad met in het midden een tempel, dat je kunt bereiken via een meterslange vlonder door een soort mangrove omgeving. Supermooi! Ik sluit af met de ook heel mooie Banteay Strey, de meest gedetailleerde tempel van Angkor. Het is 37km rijden en onderweg betrap ik mezelf erop dat ik in slaap sukkel. Na deze stop ga ik daarom snel terug naar het hostel, om een paar uur te slapen. De rest van de dag breng ik door met zwemmen, lezen, facetimen. 's Avonds wat eten bij het hostel, nog even mijn foto's uploaden en dan naar bed! Donderdag word ik heerlijk uitgerust wakker. Eerst een lekker ontbijtje en dan mijn blog eens bijwerken. De rest van de middag lekker aan het zwembad liggen met een boekje. Ik overweeg nog even voor de sunset naar Angkor Wat te gaan, maar het wordt een beetje afgeraden en ik heb de afgelopen twee dagen al zoveel gezien dat ik besluit het daarbij te laten. Bij het zwembad leer ik twee hele leuke Nederlandse meisjes kennen, Kim en Sophie. We gaan 's avonds met z'n drieën de stad in om wat te eten en cocktails en biertjes te drinken. Nog even shoppen op de night market en dan loop ik terug naar het hostel. Snel douchen en m'n bed in, want om 6u word ik opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Als ik daar aankom, ben ik behoorlijk zenuwachtig. Dat gaat pas weg als we eenmaal in de lucht zitten en de vlucht voorloopt eigenlijk erg goed. Alleen bij het dalen wat hevige turbulentie, vanwege het dikke wolkendek. Ik heb Cambodja achter me gelaten. Het bezoek was kort, maar héél krachtig. Het genocide museum, de killing fields en Angkor Wat hebben ontzettend veel indruk op me gemaakt! Mijn volgende stop is Kuala Lumpur. Een 'stedentripje' van drie dagen haha. Op het vliegveld gaat alles heel soepel. Binnen 20min sta ik buiten met stempel en bagage. Met de bus en monorail begeef ik me naar mijn hostel. Eerst een lekkere (regen)douche en wat te eten. Als ik op het punt sta om de stad een beetje te verkennen, begint het gigantisch te regenen. Dat houdt helaas de rest van de dag niet meer op. Samen met een Nederlandse jongen (Tom) eet ik bij het hostel en daarna drinken we een paar biertjes, spelen een kaartspelletje en praten wat met de medewerkers van het hostel. Eenmaal op mijn dorm klets ik nog een tijdje met een meisje uit Engeland (Lauren). Dan is het tijd om met Erik te facetimen. We zijn vandaag 2 jaar samen!! Om 1 uur ga ik maar eens naar bed. Zaterdag slaap ik lekker uit. Na het ontbijt nemen Tom en ik de trein naar de Batu Caves, 13km van KL. De grotten zijn superhoog en worden omgeven door boeddhistische beelden. Er lopen ook aapjes rond. Eentje is zo brutaal om het flesje water uit m'n handen te grissen. We nemen de trein terug naar KL en struinen door china town. Ze hebben een heleboel leuke kleren, schoenen en andere hebbedingetjes. Jammer dat mijn backpack al zo vol is! Via het belangrijkste plein van KL en een mooie moskee lopen we terug naar het hostel. 's Avonds gaan we met Lauren, door de regen, naar de Petronas Twin Towers. Het zijn de hoogste identieke gebouwen ter wereld. Ze hebben 88 verdiepingen, zijn 452 meter hoog en 's avonds mooi verlicht. Terug in het hostel spelen we wat (drank)kaartspelletjes. Na een tijdje sluit de eigenaar van het hostel aan en hij neemt ons vervolgens mee op stap. Als we genoeg hebben gedronken en gedanst, gaan we nog wat eten bij het hostel en dan plof ik mijn bed in. Het ontbijt smaakt me niet bijster goed de volgende ochtend. Ik pak mijn backpack in en loop dan naar china town om toch nog even te winkelen. Een broek, twee shirtjes en een beats bluetooth speaker passen nog wel in mijn bagage ;-)! Rond 6u is het tijd om naar het vliegveld te gaan. Vanavond vlieg ik naar Australië om een maandje met Sharona en Lindy te gaan reizen!!! Snel inchecken, even eten bij de Mac, twee slaappillen erin en dan heerlijk acht uur slapen in het vliegtuig. Ik heb twee stoelen ter beschikking, helemaal top! Als ik in Sydney aankom staan Sharona en Lindy al te wachten met een bordje: welkom Ellen. Met z'n drieën nemen we de trein naar het hostel. Eerst een welverdiende douche en dan is het tijd voor de lunch. Zoals verwacht verschillen de prijzen gigantisch van Azië. Na het eten lopen we naar Circular Quay om het opera house en Sydney harbour bridge te bewonderen. Het opera house is kleiner dan ik had verwacht, maar het uitzicht is schitterend. Om 6u doen we mee aan een walking tour door de wijk 'the rocks'. Een hele authentieke wijk met een mooie geschiedenis. Nog even boodschappen doen, koken, eten en dan naar bed! Vooral Lindy is helemaal op. Dinsdag slapen we lekker uit. Na het ontbijt lopen we naar sea life, waar we twee uur ronddolen tussen allerlei vissen. Vooral de zeekoeien, haaien en manta's zijn erg gaaf! Een snelle sushi lunch bij een foodcourt en dan nemen we de boot naar Manley beach. Als we de haven uitvaren hebben we een super uitzicht op de brug en opera house. Helaas is het vrij bewolkt op het strand en na een tijdje wordt het zelfs koud. We struinen nog even langs wat winkels en gaan dan terug naar het hostel. Vanavond staat er pizza met goon (wijn uit een pak) op het menu. Samen met een fransman chillen we nog wat en dan gaan we slapen. Woensdag is het slecht weer. Het regent en er schijnt zelfs een tornado te zijn die gepaard gaat met hagel. Bij het tourbureau van het hostel boeken we eerst onze volgende bestemming: Uluru (Ayers rock). Door het weer moeten we noodgedwongen gaan winkelen. Via china town lopen we terug naar het hostel en 's avonds gaan we een lekkere hamburger eten. Snel de backpacks inpakken en dan slapen, want om 7u gaat de wekker om naar Uluru te gaan..

  • 19 December 2015 - 13:27

    Erik:

    Zo, na 3 dagen geen contact eindelijk weer even gesproken. Leuk om al je activiteiten weer even terug te lezen. Heel veel plezier met z'n 3en!!

  • 19 December 2015 - 16:48

    Ans:

    Hoi Ellen, je 1e werelddeel heb je er op zitten. Wat heb je al veel ondernomen, prachtige dingen gezien en leuke mensen ontmoet. En wat beschrijf je alles prachtig, leuk voor je om alles zo terug te kunnen lezen als je weer thuis bent.
    Veel plezier samen met je vriendinnen in Australië en fijne kerstdagen

  • 19 December 2015 - 16:52

    Ans:

    Heb ruzie met deze website. Vorige week kreeg ik mijn reactie niet gepost, heb het verschillende keren geprobeerd, maar kreeg niets verstuurd. En nu valt de laatste regel weer weg. Zou het aan mij liggen of aan waarbenjenu

  • 19 December 2015 - 16:54

    Ans:

    Net ook weer! Liefs uit Eindhoven, Jos en Ans

  • 19 December 2015 - 18:35

    Pap:

    Uluru
    Ayers rock E Alice Springs
    Enjoy Australia. Ruffer than NZ bit Not less beautiful!
    Let them Aussies a farthje smelle!

  • 20 December 2015 - 19:44

    Saskia Van Deijne:

    Wow wat heb je toch weer veel gezien. Veel plezier met z'n drien op het volgende deel van je reis!
    Liefs uit best

  • 29 December 2015 - 16:40

    Clara:

    Weer heel erg gaaf allemaal

    je moet nu wel een coole travestiet aan de haak gaan slaan
    voor een cock-in-a-flock-on-a-rock momentje ;-)

    have fun!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 06 Dec. 2010
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 48491

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2015 - 25 Juni 2016

Wereldreis

09 Oktober 2014 - 08 November 2014

Indonesië

02 April 2013 - 30 April 2013

Thailand

16 November 2011 - 17 December 2011

Argentinië

10 December 2010 - 13 Januari 2011

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: