Valparaiso, Atacama en Uyuni tour - Reisverslag uit Isla del Sol, Bolivia van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Valparaiso, Atacama en Uyuni tour - Reisverslag uit Isla del Sol, Bolivia van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Valparaiso, Atacama en Uyuni tour

Blijf op de hoogte en volg Ellen

14 April 2016 | Bolivia, Isla del Sol

Vrijdag rond 3 uur komen we aan in het heuvelachtige Valparaiso. Eerst maken we een rondje door de stad. Het is bewolkt, maar door de kleurrijke stad oogt alles heel vrolijk. De huisjes zijn gekleurd en er zijn veel graffiti kunstwerken te vinden. 's Avonds koken we zelf en daarna gaan we slapen. Ik heb een heerlijk prinsessenbed: een roze dekbedovertrek met een grote prinses erop. Zaterdag slapen we uit en na het ontbijt doen we mee aan de walking tour. Deze brengt ons door de haven, met de bus en een treintje bovenop de berg, door de onder Unesco beschermde wijken en langs een heleboel graffiti. De beschermde wijken zijn helaas steeds meer aan het vervallen. Door de bemoeienis van Unesco gaan alle locals er weg en worden de panden niet of slecht onderhouden. Na de tour gaan we even in het zonnetje zitten en 's avonds trakteren we onszelf op luxe eten en een goed glas wijn bij de italiaan. De volgende ochtend nemen we de bus naar La Serena. De bus rijdt langs de kust, dus we hebben mooi uitzicht! We slapen in een heel schattig B&B, waar we lekker Hollands kip met broccoli en aardappelen maken. Nog een potje kaarten met twee Belgen en dan naar bed! Maandag struinen we een beetje door het stadje en dan lopen we naar de vuurtoren op het strand. Even uitwaaien, een kopje koffie en wat boodschapjes en dan is het tijd om terug te gaan. Om 6 uur vertrekt namelijk onze nachtbus naar San Pedro de Atacama. Tegen half 11 de volgende morgen komen we aan in het stadje dat op 2.400 meter hoogte ligt. In het hostel zit Stefanie al op ons te wachten. We kijken even wat er allemaal te doen is, oriënteren ons alvast op een tour naar Bolivia en om 4 uur gaan we vanuit het hostel naar de Moon valley. Het is hier echt prachtig! Mega uitzicht over de (veelal roodgekleurde) bergen, een heleboel zoutsculpturen en op de achtergrond natuurlijk de Andes! We stoppen voor een wandeling bij metershoge zandduinen en daarna rijden we verder naar een plek om de zonsondergang te zien. Mooi, mooi, mooi! Terug in het dorpje gaan we lekker met z'n drieën uit eten en dan duiken we ons bedje in. Woensdag is het tijd voor een relax dagje. Klein beetje shoppen, dingen regelen en boodschappen doen voor de Bolivia tour die morgen begint, en lekker luieren op het terras. 's Avonds nog een potje kaarten en dan snel slapen, want om 6 uur gaat de wekker weer. We worden opgehaald door het tourbureau en moeten eerst onze exit stempel van Chili gaan halen. Dan rijden we een klein uurtje, voordat we aankomen bij de Boliviaanse grens, op zo'n 4.200 meter hoogte! Het is behoorlijk koud. We stappen over op 4x4 jeeps en dan kan de tour beginnen. Wij drie zitten in de auto met twee Zwitserse meisjes, een Amerikaanse jongen en natuurlijk de chauffeur. Eerst rijden we naar laguna blanca, een groot meer waarin de omliggende bergen weerspiegelen. De volgende stop is laguna verde, een diepgroen gekleurd meer. Drie kilometer verderop begeeft onze auto het, midden in de woestijn. Onze chauffeur probeert de auto te maken, terwijl de meeste auto's die ons passeren gewoon doorrijden. 2,5 uur later staan we nog steeds op dezelfde plek. Uiteindelijk worden we opgehaald door een andere auto, met nieuwe chauffeur: Freddy, en kunnen we de tour voorzetten. We stoppen voor lunch bij de hot springs, waar we lekker kunnen zwemmen met prachtig uitzicht over de bergen en een paar llama's. 's Middags rijden we door de Dali woestijn naar een aantal geisers, die op ruim 5.000 meter hoogte liggen. Het is net een maanlandschap. Overal komt stoom uit de grond en bubbelt hete modder. Tegen zonsondergang komen we aan in een dorpje in the middle of no where, waar we zullen slapen. We krijgen lekker eten en drinken wat wijn om warm te blijven. Voor het slapengaan kijken we nog een tijdje naar de prachtige sterrenhemel! Wauw, zoveel sterren heb ik nog nooit gezien, je kunt zelfs de melkweg gemakkelijk herkennen! Vrijdag is onze eerste stop laguna colorado, een meer met verschillende kleuren en ontzettend veel flamingo's. Als tweede rijden we naar een woestijn met allemaal rotsformaties. We lunchen aan een groot meer en bewonderen daarna nog een aantal vulkanen. Onder andere degene die in 2011 is uitgebarsten. Ondertussen begin ik steeds ergere hoofdpijn te krijgen, die zich ontwikkelt tot migraine. Als we in ons zouthotel aankomen, duik ik dan ook meteen in bed en slaap tot de wekker om 4.15 gaat. Vijf minuten later stappen we in de auto om de zonsopgang op de zoutvlakte (van maar liefst 12.000km2) te kunnen zien. Daarna rijden we naar een eiland dat bezaaid is met cactussen, waar we een korte wandeling maken en van het uitzicht genieten. Inmiddels heeft Freddy een lekker ontbijtje voor ons klaargezet. Als de buikjes vol zijn is het tijd om gekke foto's te maken en zoutkristallen te zoeken. De laatste stop op de zoutvlakte is bij het Dakar 2015 monument en een heleboel vlaggen. We lunchen in een klein stadje vol met souvenir winkeltjes en ten slotte neemt Freddy ons mee naar een oude verroeste trein, midden in de woestijn. Daarna is de tour ten einde. Met z'n 6en duiken we een restaurantje in om nog een biertje te drinken. Dan nemen we afscheid van de twee Zwitserse meisjes. Met een beetje rondlopen, eten en kaarten doden we de tijd tot we om 8 uur, samen met Stefanie en de Amerikaan, de nachtbus naar La Paz kunnen pakken.

• 15 April 2016 - 19:59

Ans:

Hoi Ellen & Erik,
    Weer veel gezien en genoten in Chili en Bolivia en gezellig dat je ook bekenden tegenkomt.
    Erik is al weer over de helft en ook voor jou gaat het nu opschieten. Geniet nog van de landen die komen gaan.
    Liefs uit Eindhoven, Jos & Ans

• 16 April 2016 - 14:15

Clara:

Ha Ellen en Eric
    Had al wat foto's op Facebook voorbij zien komen.
    Weer leuk om wat te lezen van jullie belevenissen.

Geniet er lekker van
    De tijd vliegt

• 19 April 2016 - 13:08

Pap:

ich b"on al weer aan ut w'erk, maar gaot ger"os nog effe wiejer.

• 22 April 2016 - 10:22

Hilde Holtackers:

Ha Lieve Ellen en Erik,

Ik heb me vanmorgen eens de tijd genomen om jullie prachtige en onderhoudend reisverhaal weer te lezen.
    Super !! Wat een indrukken weer voor jullie en voor ons op afstand.
    Argentinië kwam me bekend voor !! Jammer al weer te lang geleden. En dan Buenos Aires, wat een levendige en prachtige,gezellige stad.
    Maar goed dat jullie een nieuwe camera hebben gekocht. Dit is voor een normaal mens niet allemaal te onthouden en op te slaan op de harde schijf !!
    Inmiddels al weer een paar landen verder en het houdt maar niet op !!
    Nog een paar maandjes OPTIMAAL genieten !! Ga Ervoor !!
    Veel plezier nog samen !!
    Groetjes Hilde