Amritsar, de Dalai Lama en Delhi - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Amritsar, de Dalai Lama en Delhi - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Amritsar, de Dalai Lama en Delhi

Blijf op de hoogte en volg Ellen

07 November 2015 | Thailand, Bangkok

Maandag hebben we fijn uitgeslapen in ons supersize bed in Amritsar. Na een lekkere clubsandwich als ontbijt begeven we ons naar de gouden tempel, de belangrijkste tempel in het geloof van de Sikhs. De tempel bevindt zich in het midden van een groot marmeren complex. Hij is bedekt met 750kg goud en wordt omgeven door heilig water (de 'pool of nectar'). Het is een prachtig gebouw, zowel van binnen als van buiten. Op de beneden verdieping zitten een aantal priesters en muzikanten continue te chanten. Aan de zuidkant van de tempel bevindt zich een gigantische eetruimte, waar dagelijks 60.000 tot 80.000 pelgrims gratis te eten krijgen. Hulp bij de afwas wordt hier zeer gewaardeerd! 's Middags gaan we met een busje (14 personen in een busje voor 8) naar de Pakistaanse grens om de avondceremonie bij te wonen. Iedere avond wordt de grens tussen India en Pakistan met een hoop poeha gesloten. Militairen marcheren rond, terwijl ze hun benen zo hoog mogelijk de lucht in gooien. Het nationalisme wordt flink aangewakkerd en de landen proberen elkaar te overtreffen. De ceremonie eindigt met het strijken van de vlaggen. 's Avonds eten we bij de Mc Donalds. Wel vegetarisch, in lijn met het geloof van de Sikhs. Dinsdag vertrekken we, met een privé chauffeur (lekker decadent), naar McLeod Ganj. Dit plaatsje ligt in het Himalaya gebergte, is het thuis van de Dalai Lama en de Tibetaanse regering! Na een mooie rit van een uur of 5 komen we aan in de bergen. Het is er fris en de sfeer is heel anders dan in de rest van India. We brengen eerst onze spullen naar het guesthouse, waar we een kamer met super uitzicht krijgen. Daarna bezoeken we het tempelcomplex van de Dalai Lama. Blijkbaar heeft hij 's ochtends een uitgebreide lezing gegeven, die wij helaas hebben gemist. Later op de middag komen we langs een zitprotest van allemaal Tibetanen. Een aantal dagen geleden is in McLeod Ganj namelijk een Tibetaanse jongen vermoord, door drie lokale jongeren. 's Avonds eten we met een stel Amerikanen, die gezellig, maar vooral heel Amerikaans zijn! Woensdagochtend staan we op tijd op, om een yogaclass bij te wonen in het guesthouse. Als we helemaal zen zijn, maken we een wandeling rondom het tempelcomplex. Deze rituele boswandeling, omgeven met vlaggetjes en heilige relikwieën, wordt door de monniken dagelijks gemaakt. Het weer is niet zo goed, dus de rest van de dag brengen we voornamelijk door in een koffiehuisje. Om 6u vertrekt onze bus terug naar Delhi. Het is af en toe een vrij wilde rit, vooral in de bergen, maar 's ochtends om 5u komen we veilig aan in Delhi. We slapen nog wat op een matje in ons hostel, tot we onze kamer in kunnen. Na het ontbijt gaan we met de metro naar de Lotus tempel, die ik graag ook van binnen wilde zien. Daarna naar een oude waterput en dan kunnen we alle bezienswaardigheden op ons lijstje afvinken. Op de terugweg is het spits en worden we op het voetpad veelvuldig van onze sokken gereden door motoren en scooters. Zoals de Lonely Planet terecht zegt: in India rijden de mensen links en verder bestaan er eigenlijk geen verkeersregels! 's Avonds gaan we uitgebreid en heel lekker eten, met een cocktail als toetje. Erik is een beetje grieperig, dus we gaan op tijd naar bed. Vrijdag slenteren we rond langs de bazaars, met op z'n tijd een stop bij een koffietentje. Ik koop een trui van Adidas, die ik even later bij een winkeltje vergeet. Gelukkig is de eigenaar zo aardig erop te passen tot ik erachter kom! Daarna nog even wat souveniertjes kopen, een kaartje versturen en wat eten en dan is het tijd om naar het vliegveld te gaan. Als ik de bagage heb afgegeven, begint de spanning te komen. Nog even wat drinken met Erik en dan moeten we toch echt afscheid nemen. Na een heleboel kusjes, knuffels en een paar traantjes vertrek ik door de douane. Gelukkig hebben we nog 3 maanden samen reizen in het vooruitzicht! Met tegenzin stap ik alleen in het vliegtuig. Gelukkig zijn de mensen naast me en de steward erg aardig. Ik slaap een beetje en 4 uur later kom ik aan in Bangkok, waar ik nu op m'n transfervlucht naar Hanoi zit te wachten..

• 07 November 2015 - 07:26

Saskia Van Deijne:

Mooi verhaal weer. Moeilijk om afscheid te nemen maar geniet ook van de rest van je ervaring!

• 07 November 2015 - 09:00

Sharona:

Vrouwke!! Leuk om te lezen weer! Gelukkig komen je genoeg mensen in de tussentijd gezelschap houden.

• 07 November 2015 - 09:38

Yvonne:

Go girl! Tof dat je dit doet. Leuke verslagen, ikwistnietdatjezogoedvertellenkan

• 07 November 2015 - 11:05

Noortje:

Wat gaaf! Dit hebben jullie al samen in the pocket, en der komt nog zoveel moois aan!!!
    Even weer wennen,acclimatiseren en genieten!!!
    Have fun XXX
    Ps. vorig jaar hadden we net onze roze nike's gekocht!!!

• 07 November 2015 - 11:24

Wim:

En alweer Good in Hanoi aangekomme höb ich zonet begrepe! Eerste les "alleinvleege" achter de rök. Geneet van Vietnam, sjpraek dich!
    Pap

• 08 November 2015 - 11:53

Jeanne:

Wauw ech gaaf allemaol. Zeker zjwaor om noe zonger Erik wiejer te gaon, mer geit dich lukke en gelukkig hoofse neet meer zo lang.....Haha! In Neel alles paletti. Dieke kus!

• 08 November 2015 - 18:24

Leonie:

Alles goed hier . Het leuke nieuws is dat ben en jami een jongen krijgen.vivienne zal het zwaar te verduren krijgen., en het wordt een stamhouder.
    alles gaat goed met hun.hou je taai zonder erik e geniet volop.

• 09 November 2015 - 16:46

Clara:

Ha Elliej
    arme jij, maar je gaat het ook zonder Erik super leuk hebben hoor.
    geniet er maar lekker van, en voor je het weet zijn jullie weer saampjes op pad.
    En dan ben je ook zo weer in Nederland.
    Verder klinkt het geweldig allemaal, dus ga vol jaloezie op je volgende reisverslag wachten.