Het zuidereiland en Wellington - Reisverslag uit Reporoa, Nieuw Zeeland van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Het zuidereiland en Wellington - Reisverslag uit Reporoa, Nieuw Zeeland van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Het zuidereiland en Wellington

Blijf op de hoogte en volg Ellen

10 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Reporoa

De rit naar Wanaka duurt zo'n 7 uur. Als we Christchurch uitrijden nemen we een lifster mee uit Engeland. De rit is echt super mooi. We hebben eindeloze uitzichten over de bergen, farmland en grote rotsblokken. Halverwege stoppen we bij een prachtig meer, waar een man vastzit met zijn auto. Samen met een paar Duitsers duwen we hem los. Nog een paar foto's en dan vervolgen we onze weg. Rond 5 uur komen we aan in Wanaka. Eerst maken we een wandelingetje naar het meer en dan duiken we de pub in. Onder het genot van een paar biertjes praten we over mamma, Erik en andere belangrijke dingen. Nog een hapje eten bij de Indiër, de foto's van de afgelopen 3 maanden kijken en dan lekker slapen. Woensdagochtend rijden we naar Arrowtown, een typisch western stijl goudzoekersstadje. Daarna door naar Queenstown. We rijden een rondje door de stad, doen wat boodschappen en dan gaan we naar het hostel om te koken. 's Avonds kijken we lekker een film op de bank. Donderdag slapen we uit. Na het ontbijt gaan we met de gondela omhoog waar we een super uitzicht over Queenstown en een van de bungeejump spots hebben! Eenmaal beneden duiken we de stad in. Langs het water lopen we naar de botanische tuinen en daarna is het tijd voor een biertje. Aangezien ze in de kroeg de australian open uitzenden reserveren we meteen een tafeltje voor 's avonds, zodat we Djokovic-Federer kunnen kijken. Helaas valt de wedstrijd een beetje tegen, maar het eten en drinken zijn goed! De volgende ochtend rijden we naar Fox glacier. Nadat we ingecheckt hebben in het hostel doen we de wandeling naar de gletsjer. Het is een behoorlijke klim, maar het uitzicht over de blauwige gletsjer die uitmondt in een bulderende rivier is top! Bij het hostel eten we risotto met een glaasje wijn erbij en de rest van de avond brengen we door met kaarten en poolen. Zaterdag hebben we weer een lange rit voor de boeg. Eerst rijden we naar Athurs pass. Wauw, wat een mooie rit! Overal bergen, de meeste groener dan groen. Af en toe een vallei, met helder blauw water. En langs de weg gigantische varens, het is tenslotte Nieuw Zeeland ;-). We lunchen boven op de pass, in het gezelschap van een kea; een of andere gekke brutale vogel. Ik rij verder naar Hanmer springs, in onze super de luxe Nissan sunny uit 2000. Daar aangekomen doen we boodschapjes en koken lekker in onze cabin. 's Avonds met de elektrische deken aan in bed de finale van het vrouwentennis kijken haha. 's Morgens gaan we naar dé Hanmer springs, natuurlijke thermaalbaden waarvan sommige behoorlijk stinken. Het is een groot complex met ook een gewoon zwembad om lekker af te koelen. De dag begint bewolkt, maar later breekt de zon door. We relaxen een uurtje of vier in de verschillende baden en dan gaan we het stadje in. Eerst maken we een rondje en dan doen we een drankje bij de pub. Langzaam aan merken we dat we behoorlijk verbrand zijn. We worden hoe langer hoe roder. Na een koude douche en wat after sun gaan we fish en chips eten. Terug in de pub kijken we de finale van het mannen tennis. Maar we gloeien helemaal en zijn moe van de zon, dus na twee sets duiken we ons bed in. Maandag rijden we via wéér een mooie bergpas naar Motueka, de uitvalsbasis voor Abel Tasman national park. Als we hebben ingecheckt in het hostel oriënteren we ons een beetje op de omgeving en we besluiten de volgende dag met de boot het park in te gaan om een wandeling te maken. 's Avonds eten we in het stadje, met een stel Nederlanders die we tegenkomen, waarna we ons bed opzoeken. Bij het ontbijt de volgende morgen kom ik erachter dat Sharona en ik vorig jaar een prijs in de carnavalsoptocht hebben gewonnen. Beter laat dan nooit! We rijden naar het bootstation en varen vanuit daar Abel Tasman in. Wauwwwww, het is hier prachtig! Super groene begroeiing, verschillende kleuren prachtig blauw water en goudgele zandstranden. De schipper vaart ons langs een paar bezienswaardigheden en zet ons dan af op een zandstrand vanuit waar we een wandeling van anderhalf uur maken. Via prachtige uitzichtpunten komen we weer bij het strand waar we een tijdje relaxen en genieten. Halverwege de middag nemen we de boot terug en vervolgens rijden we naar Blenheim. We eten bij een of andere Duitse tent en dan duiken we ons bed in. Woensdag beginnen we de dag met een stevig ontbijt van spek en eieren. Voor vandaag staat namelijk de wijntour op het programma! We worden opgehaald door onze gids Bob en gaan eerst bij een wijngaard lunchen. Wij bestellen alleen een toetje na ons grote ontbijt. We proeven een paar wijnen, met als belangrijkste de Sauvignon blanc, daar staat de regio om bekend. In de gang hangt een goede spreuk: save water, drink wine. De tweede wijngaard is een chique champagnehuis, al mogen ze het niet zo noemen omdat het de champagne streek niet is. De bubbels hier zijn heerlijk!! We mogen zelfs een speciale soort proeven omdat er nog wat over is nadat een aantal journalisten langs zijn geweest. We bezoeken nog drie wijngaarden en proeven een heleboel wijnen, terwijl Bob over het gebied en het wijnmakingsproces vertelt. Tussendoor stoppen we ook nog even bij de chocoladefabriek. Aan het eind van de middag zet Bob ons netjes bij ons huisje af mét een fles Sauvignon blanc. We koken lekker zelf, kaarten nog wat en slapen heerlijk op alle wijn. 's Morgens doen we een rondje Blenheim en dan rijden we naar Picton. We struinen een beetje rond en aan het begin van de middag nemen we de ferry voor de oversteek naar het noordereiland. De tocht is mooi en rustig en tegen 6 uur komen we aan in Wellington. Even inchecken en dan gaan we wat drinken en eten. In het restaurant raken we gezellig aan de praat met een Limburgs stel dat naast ons zit. We sluiten de avond af met een rondje door de art gallery en nog één biertje in een andere kroeg. Ik slaap super slecht, omdat ik een mega dun terras heb. Gelukkig maakt het heerlijke ontbijt bij een klein zaakje een hoop goed! Na het ontbijt gaan we met de ouderwetse cable car omhoog om van het uitzicht over Wellington, de botanische tuinen en het cable car museum te genieten. Terug beneden lopen we via de haven naar het Te Papa museum. Een museum van zes verdiepingen met allerlei tentoonstellingen over Nieuw Zeeland, haar geschiedenis en de maori's. Er zijn veel interactieve dingen, wat het erg leuk maakt! Als we genoeg cultuur gesnoven hebben, gaan we lekker op het terras zitten. 's Avonds eten we bij de Indiër en doen een rondje over de nightmarket. Evennaar een straatartiest kijken en dan is het tijd voor een drankje bij de library, een knus cafe waar live jazz muziek wordt gespeeld. Na een tijdje verhuizen we naar een soort crazy piano's kroeg. De pianist is erg goed! Tegen 1 uur duiken we ons bed in. Ik heb een extra matras gekregen, dus slaap deze keer wel goed. Het ontbijt van vrijdag beviel zo goed dat we zaterdag teruggaan naar het zaakje. We lopen nog even door de grote winkelstraat en vervolgens zetten we koers richting het noorden. Palmerston north, om precies te zijn.

• 10 Februari 2016 - 11:32

Erik:

Weer een heel verhaal. Ik heb wel in de gaten dat jullie niet zullen verdorsten! Hier zit de carnaval er alweer op. Volgend jaar kunnen we weer samen carnaval vieren. Tot over twee weken!

• 10 Februari 2016 - 13:17

Saskia Van Deijne:

Klinkt goed allemaal!! Heel veel plezier nog! Groetjes jelmer en saskia

• 10 Februari 2016 - 13:59

Ans:

Hoi Ellen en Wim
    Fijn dat jullie het zo goed naar je zin hebt, geniet er samen van.
    Het is zo voorbij en voordat je het weet zit je weer in een ander werelddeel.
    Ellen alvast een goede vlucht over twee weken naar Brazilië en voor Wim ook als hij weer deze kant op vliegt.
    Groetjes, Jos & Ans

• 14 Februari 2016 - 13:21

Jeanne:

Bun ich weer: zeen net det mien veurige reactie 3x is geplaatst, waal get euverdreeve, mer zal zelluf waal get fout hubbe gedaon. Miene PC is zo langzaam det ich op dae knoep blief houwe!
    Leuk det veer veurige waek ff hubbe kinne Skype! Geer zoog d'r allebei lekker relaxed oet, mer det kin ouch neet angers mit zo'n sjoon ervaringen!! Vastelaovend get rustiger aan gedaon dit jaor, mer nieks tekort gekomme. Jaomer det geer d''r neet biej woort (zellufs de optoch in Remunj aafgelas vanwege aafwezigheid van uch :) ) mer haole veer volgend jaor zeker in! Heerlik veur dich Ellen om Erik biejnao weer te zeen! En taege dae tied kin ich ouch weer lekker oppe koffie oppe Baekwaeg. Have fun! xxx Jeanne