Het regent, het zegent... - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Het regent, het zegent... - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Het regent, het zegent...

Blijf op de hoogte en volg Ellen

16 Maart 2016 | Argentinië, Buenos Aires

Zondag na het ontbijt worden we door een mini busje opgehaald. Eerst rijden we 150 km en dan stappen we over op een boot om naar het bounty eiland Ilha Grande te varen. Als de boot eenmaal vertrekt begint het te regenen en eenmaal op open water komen we midden in een storm terecht. Golven van 3 meter hoog die over het dek slaan en de boot gaat alle kanten op. Veel mensen zijn bang en trekken een reddingsvest aan, terwijl anderen aan het overgeven zijn. Ik voel me ook alles behalve op m'n gemak en hoop dat we niet omslaan. Het is een verschrikkelijke oversteek, maar na bijna 2 uur (wat 50 minuten zou moeten zijn) komen we aan op het eiland. We checken in in ons hostel en wachten tot het droog wordt. Dan lopen we een rondje door het stadje, wat heel gezellig aandoet. Bij een restaurantje eten we een heerlijke visstoofpot met caiprihina's. 's Avonds nog een biertje aan het strand en dan duiken we ons bed in. Als we wakker worden stortregent het. Eerst maar eens ontbijten (met tosti's!) en dan een beetje met de rest van de mensen in het hostel praten en ons oriënteren voor de komende dagen. Rond 2 uur trotseren we de regen om te gaan lunchen bij de creperia. Ze hebben superlekkere crepes met banaan, kaas, appel en kaneel of chocolade, crumble cookies en ijs. Hmmm!!! Als het droog is, struinen we wat langs de winkeltjes. Weer terug bij het hostel begint het opnieuw te regenen. Met een aantal mensen uit het hostel spelen we uno en 's avonds nodigt het meisje van het hostel een rastaman uit om muziek te komen maken. Hij speelt allemaal nummers van Bob Marley, terwijl wij flink dansen en rum/cola drinken. Het is een superleuke avond en tegen 3 uur is het hoog tijd om te gaan slapen! Dinsdag regent het nog steeds. Om half 2 nemen we de boot terug naar het vasteland. Gelukkig is de oversteek rustig, maar ons eilandbezoek is een beetje in het water gevallen. Met een mini busje rijden we naar Paraty, waar we om 5 uur inchecken in het hostel. We doen even een dutje en gaan dan (in de regen..) het stadje in om te gaan eten. Paraty is een schilderachtig stadje. De straten bestaan uit grote keien en de huisjes zijn koloniaal en mooi gekleurd. We eten bij de italiaan: pizza en lasagna 4 formaggi; machtig!! Als we woensdag wakker worden is het wonder boven wonder droog, dus we kunnen uitgebreid door het stadje en de haven struinen. 's Avonds besluiten we zelf pastasalade te koken, zodat we weer eens wat groenten binnenkrijgen. Inmiddels is het weer begonnen met regenen, dus we blijven bij het hostel en drinken daar nog wat. De volgende ochtend nemen we de bus naar Sao Paulo, een rit van 6 uur. De rit is heel relaxt en ik vermaak me prima met wat rondkijken en muziek luisteren terwijl Erik ligt te slapen. Als we in Sao Paulo (wat een megastad!) aankomen, nemen we de metro naar ons hostel. Op het moment dat we naar buiten stappen begint het (natuurlijk) te stortregenen. We kopen een paraplu en haasten ons naar het hostel, waar de eigenaar al klaarstaat met handdoeken haha. Het is een nieuw hostel, superschoon en erg mooi! Als we hebben gedoucht, is het droog en lopen we een rondje en eten een hapje in de aangrenzende Chinese wijk. 's Avonds gaan we sushi eten. Gelukkig hebben we onze paraplu bij want jaja het regent weer. We slapen heeeerlijk en vrijdagmorgen schijnt de zon! Na een supergoed ontbijt besluiten we de walking tour uit de lonely planet te doen. Sao Paulo heeft een cool centrum, met veel oude gebouwen/kerken/kloosters, maar ook allerlei nieuwe hoogbouw en mooie graffiti kunstwerken. De stad voelt wel een stuk onveiliger aan dan Rio. Aan het eind van de tour doen we mee aan een rondleiding door het opera gebouw. Wauw, wat een gaaf gebouw! Veel Italiaanse en Franse invloeden. Helaas kunnen we de grote zaal niet bezichtigen, vanwege repetities. In de avond gaan we naar de uitgaanswijk, Vila Madelena. Lekker een hapje eten en dan de voetjes van de vloer! De sfeer is heel anders dan in Rio, meer hipster achtig. Zaterdag slapen we uit en gaan dan met de metro naar de grote havaiana winkel, waar Erik minion slippers koopt. Via een leuk winkelstraatje en een koffiestop bij de starbucks lopen we naar de 5th avenue van SP. Hier nemen we de metro naar een ander deel van de stad, om een grote indoor foodmarket te bezoeken. Onderweg probeert een jongetje Erik zijn zakken te rollen. Terug in het hostel krijg ik van de eigenaar (Leandro) een nieuwe pyama, omdat de mijne bij de was is kwijtgeraakt. Superlief! We halen wat biertjes en gaan gezellig met hem en zijn vrouw (Karen) op het dakterras zitten. 's Avonds bestellen we pizza, terwijl Karen het toetje maakt en een fles Jack Daniels honey tevoorschijn tovert. Het is een gezellige avond. Zondagochtend willen we eigenlijk naar de kapper gaan, maar alle winkels zijn dicht. We lopen een rondje over de Chinese zondagsmarkt en gaan dan wat relaxen in het hostel. Om 4 uur vertrekken we naar het busstation, om de nachtbus naar de hoofdstad Brasilia te nemen. Eerst installeren we ons in het hostel, dat heel leuk is aangekleed met allemaal volkswagenbusjes. Even douchen en dan met de bus naar het centrum. Daar aangekomen (je raadt het al) begint het te regenen! Desalniettemin gaan we de (erg aparte) stad bekijken. De belangrijkste gebouwen (kerk, bibliotheek, cathedraal) zijn ontworpen door architect Niemeyer. Ze zijn vooral erg wit en futuristisch. Erik kookt heerlijk voor het avondeten en na een potje kaarten gaan we slapen. Dinsdag na het ontbijt begeven we ons weer naar de busterminal. We zijn aan de late kant, maar 'gelukkig' is de bus ook een uur te laat. Daarnaast zit hij vol met allemaal Brazilianen die de hele nacht films kijken haha. Thank god voor de oordopjes! Na bijna 25 uur komen we aan in Salvador, waar ik binnen 5 minuten al helemaal weg van ben!!

• 16 Maart 2016 - 07:21

Saskia Van Deijne:

Leuk! Jammer van de regen maar jullie vermaken je toch wel lees ik. Geniet!!

• 16 Maart 2016 - 07:38

Sharona:

Gelukkig is er alcohol voor als het regent ;)

• 16 Maart 2016 - 18:58

Pap:

Het regent, het zegent, ook de pannen worden nat.
    Het zal nu wel heeeeeel groen zijn daar

Pap

• 16 Maart 2016 - 21:38

Ans:

Hoi Ellen en Erik ze zeggen altijd: je krijgt het weer dat je verdient (deze is voor Erik, had harder moeten werken, denk ik). Nee, zonder gekkigheid, we hopen dat het weer snel beter wordt bij jullie, zodat jullie volop samen kunnen genieten.
    Liefs uit Eindhoven, Jos en Ans

• 16 Maart 2016 - 21:39

Clara:

Minion slippers, vet cool
    En gaaf dat jullie in Brasillia zijn geweest, dat lijkt me heel mooie stad

Klinkt verder alsof de regen wat vaak is, maar de pret zeker niet drukt,.

Have fun

• 24 Maart 2016 - 14:02

Hilde Holtackers:

Ha Ellen,
    Idd jammer van al die regen maar het zou toch ook heel vervelend zijn als je straks niet meer zou weten dat dat ook nog bestaat !! Het leven bestaat nu eenmaal niet alleen uit zonneschijn . Hier tenminste !!
    Wat vind je enger vliegen of op zo'n boot die bijna kapseist ?? Als jij straks terug bent draai je echt je hand nergens meer voor om !! Lees ik het goed ? 25 uur in de bus naar Salvador??
    Vind ik op zich al een lintje waard !!
    Mooi geschreven weer en fijn dat we zo mee kunnen genieten .
    Veel plezier !!
    Groetjes Hilde

• 24 Maart 2016 - 23:27

Annelies Jansen:

Hey Ellen en Erik,

Wat speciaal dat wij jullie mogen blijven volgen. Fijn dat we mee mogen genieten van de bijzondere avonturen en prachtige verhalen. Je kunt altijd nog minder gaan werken en gaan schrijven Ellen.....gaat je goed af. We hopen dat jullie samen nog een heel mooie tijd tegemoet gaan en natuurlijk missen we jullie in Eindhoven.
    En je weet het: na regen komt zonneschijn!
    Blijf lekker genieten!

groetjes Annelies