Ho Chi Minh 2x, Mekong Delta en Phnom Phen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh 2x, Mekong Delta en Phnom Phen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh 2x, Mekong Delta en Phnom Phen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

10 December 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na het ontbijt maandag loop ik eerst richting de Notre Dame kathedraal. Ik ben de straat net uit als een man bij het stoplicht zijn scooter omdraait en besluit me te volgen. Ik duik maar even een winkel in en na een minuut of 5 geeft hij het op. Ik bezichtig eerst de kathedraal, dan het postkantoor met mooie muurtekeningen van kaarten van Vietnam en daarna wil ik naar het historisch museum. Helaas is deze op maandag gesloten. Ik duik de nabij gelegen botanische tuin met dierentuin in. De dierentuin stelt niet zo veel voor, maar het is lekker om tussen de bomen een beetje rond te lopen. Na een verfrissende ijskoffie is het tijd om een beetje te shoppen op de grote markt van HCM. 's Avonds eerst eten met Koen, Samir, Steffi en Tim en als Larissa, Paula en Rob zijn gearriveerd doen we nog een paar drankjes. Dinsdag huren we een driver om ons naar de cu chi tunnels te brengen. Deze tunnels werden gedurende de oorlog gebruikt door de Viet Cong en zijn bij elkaar wel 30km lang. We krijgen een rondleiding over het terrein en daarna gaan we de tunnels in. Het is ontzettend smal en nogal claustrofobisch. En dan te bedenken dat de tunnels breder zijn gemaakt voor toeristen! Op het terrein ligt ook een schietbaan. De geluiden die daar vandaan komen geven wel een extra dimensie aan het bezoek. Terug in HCM is het tijd voor koffie en lunch! Als de rest even gaat relaxen, ga ik met Steffi op schoenenjacht. Uiteindelijk koop ik een paar New Balance voor Erik (die Steffi mee naar NL neemt!) en Adidasjes voor mezelf. Na het eten (voor de verandering bij de Indier) en als we nog een biertje hebben gedronken is het tijd om afscheid te nemen van Steffie, Paula en Rob, omdat zij naar huis/Thailand gaan. Ik heb een superleuke tijd met ze gehad! Woensdag vertrek ik met Larissa, Koen en Samir voor een tweedaagse tour naar de Mekong Delta, het gebied rondom de Mekong rivier. Na een uurtje rijden bezoeken we een pagode met een aantal grote boeddha beelden. Eenmaal in de Mekong varen we langs vier eilanden, waar dingen als thee en cocossnoep worden gemaakt. Daarna gaan we met een bootje over een mooi, dicht 'bebost', nauwer stuk van de rivier. Na de lunch fietsen we een half uurtje rond en dan is het tijd om met de boot terug naar de bus te varen en vervolgens naar onze slaapplek te gaan. Aan het eind van de rit begint het gigantisch te regenen. Als het droog is varen we met een klein bootje naar het guesthouse. Hoewel het donker is, is het een mooie tocht. Onderweg vliegen er allemaal vleermuizen langs de boot af. Het avondeten bestaat uit zelfgemaakte springrolls en met leuk gezelschap en een biertje sluiten we de avond af. Donderdag staan we om 6uur weer naast ons bed. Snel ontbijten en dan naar de floating market. Deze stelt helaas niet zoveel voor. De markt is vooral op toeristen gericht en niet half zo mooi en authentiek als degene in Bangkok. We brengen een bezoek aan een plek waar ze verse rice noodles maken en daarna aan de fruitgarden. Na de lunch rijden we terug naar HCM. De Mekong was mooi, maar de tour een beetje te toeristisch. 's Avonds eten bij de Thai en dan op naar de rooftopbar van ons hostel. Met mega uitzicht genieten we van onze twee dagelijkse gratis biertjes. Vrijdagochtend ga ik met Larissa naar het warmuseum. Drie verdiepingen vol met relikwieën en foto's over de Vietnam oorlog. Het is heel indrukwekkend, vooral de foto's over agent orange. Dat is een gif dat door de Amerikanen werd gesproeid om alle bebossing te laten verdwijnen, zodat de Viet Cong zich niet konden verstoppen. Het gif kwam natuurlijk ook in (drink)water en dergelijk terecht en zorgt al drie generaties lang voor verschrikkelijke ziektes en misvormingen. De foto's zorgen voor behoorlijk wat kippenvel en ontzetting. Onder het genot van een kopje koffie komen we bij. Even shoppen en dan zwembadcrashen in het hotel van Koen en Samir! Ik ga nog even naar de masseur en eet een lekkere burger bij het hostel. 's Avonds halen we onze gratis biertjes op en sluiten vervolgens aan bij de kroegentocht. We gaan vier kroegen langs en het is erg gezellig. Behoorlijk wat drankjes en dansjes later, duiken we ons bed in. Zaterdag nog even shoppen, een lekkere parfum en wat make up zijn nooit weg... En dan is het laatste lunchmaal met Koen en Samir aangebroken:-(. Na het afscheid even snel wat spulletjes inslaan bij de supermarkt en dan met Larissa in de bus naar Cambodja. We hebben een behoorlijk luxe bus, met veel beenruimte én wifi. Na precies 4 weken verlaten we Vietnam; een mooi, divers, relaxt land met een rijke historie! De grensovergang met Cambodja gaat soepel. We moeten 2x kort uit de bus om door een scan te gaan en een stempel in ons paspoort te laten zetten. Tegen half 10 komen we, samen met een Braziliaan uit de bus, aan in het Mad Monkey hostel in Phnom Phen. We besluiten één biertje te drinken in de bar van het hostel, maar belanden uiteindelijk in een club een paar straten verderop. We doen wat dansjes, komen nog een of andere Aziaat met een boef-shirt tegen en rond 3u rollen we ons (mega grote) bed in. We slapen lekker uit en na een uitgebreid ontbijt nemen we samen met de Braziliaan en twee Australiërs een tuktuk naar het genocide museum/S21 gevangenis. Onder begeleiding van een audiotour lopen we bijna twee uur rond over het terrein, waar nog geen 40 jaar geleden allerlei verschrikkingen hebben plaatsgevonden. De foto's, gebouwen, martelwerktuigen, cellen en vooral verhalen van overlevenden en nabestaanden zijn gruwelijk en ik slik met moeite een paar keer mijn tranen weg. Na een local lunch bezoeken we de killing fields. Hier werden de gevangenen heen gebracht om te worden vermoord alvorens te verdwijnen in een massagraf. We doen wederom een audio tour. Midden op het terrein staat een monument, bestaande uit 17 'verdiepingen'. Hierin worden de schedels en beenderen verzameld die (nog steeds) op de velden worden gevonden. Het meest aangrijpende is de zogenaamde 'killing tree'. Soldaten pakten kinderen en baby's bij hun enkels vast en sloegen ze, vaak onder het oog van hun moeder, net zo lang met hun hoofd tegen deze boom totdat ze dood waren. Vervolgens werden ze in het ernaast gelegen massagraf gedumpt. Ziek, heel ziek! En misselijkmakend. In gedachten verzonken keren we terug naar het hostel. Eerst een verfrissende douche, dan even facetimen met Erik en een hapje eten. 's Avonds nog een paar biertjes en spelletjes met mensen uit het hostel. Maandag gaat om 6.30u de wekker weer. Een snel ontbijtje en dan 'afscheid' nemen van Larissa. Voor even, want we zien elkaar in Sydney weer. Ik neem de bus naar Siem Reap en ben de komende week op mezelf aangewezen!

• 10 December 2015 - 14:01

Clara:

Wow,
    wat een verslag zeg
    phoe, daar wordt je even stil van, erg indrukwekkend.

Geniet van je weekje me-time
    X
    Clara

• 10 December 2015 - 14:39

Erik:

En zo zit je eerste maand zonder mij er alweer op en dat terwijl we morgen ons 2 jarig jubileum hebben...Dan moet ik maar alleen sushi gaan eten

• 10 December 2015 - 17:18

Pap:

Vietnam, wat een ervaring! In mijn jeugd dagelijks in het nieuws! World preses foto van het jaar xxxx met napalm meisje op Betonweg!
    B52 bommenwerpers en talloze USA soldaten die gesneuveld zijn.
    En nu zo een prachtig land waar het goed toeven is als ik je verhalen lees.
    Blijf je verwonderen Ellen!!!

• 10 December 2015 - 18:26

Pieter:

Mooie verhalen en boeiende belevenissen. Zo te lezen ben je helemaal in je element. Geniet met volle teugen, voor je het weet mag je weer gaan werken.
    En.. gefeliciteerd met jullie jubileum.

• 13 December 2015 - 10:52

Truus Smets:

Jeetje, wat heb je al veel gezien en meegemaakt. Super. Leuk om te lezen. Groetjes en ga maar door met genieten.

• 13 December 2015 - 16:44

Jeanneseuntjens.waarbenjij.nu: In Neel:

Heftig zegk! Begos biejnao te janke biej dien versjlaag van de Killing Fields. Dinks det dit allein mer ein akelige film is, mer helaas waal de werkelikheid....
    En noe op nao Australie: waat zalse bliej zeen om Sharona en Lindy te zeen! Geneet mit uch drietjes weer net zovaol es de aafgeloupe tied!
    In Neel alles paletti: nog 2 waeke werke en dan heelik ein ganse waek vriej!
    Dieke kusss - Jeanne