Salvador, Iguazu, Buenos Aires - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Salvador, Iguazu, Buenos Aires - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Salvador, Iguazu, Buenos Aires

Blijf op de hoogte en volg Ellen

26 Maart 2016 | Argentinië, El Calafate

In Salvador nemen we een taxi naar het hostel. Vanuit de auto zijn de Afrikaanse invloeden al goed te merken: veel kleur en samba muziek. Een heerlijk sfeertje! Ons hostel is erg relaxt, mét zwembad. Eerst maken we een rondje door het historisch centrum. Wat een leuke stad! Overal gekleurde huisjes, een ontelbaar aantal oude kerken en allemaal straatjes met kinderkopjes. Om 17.15 zorgen we dat we terug in het hostel zijn, want dan begint het free caiprihina uurtje! Met wat mensen uit het hostel gaan we aansluitend een hapje eten en nog wat biertjes drinken. Donderdag begint de dag goed met een uitgebreid ontbijt. Er worden zelfs eieren voor ons gebakken! Met Erik doe ik een rondje langs de belangrijkste kerken van de binnenstad. Daarna gaan we met de hostelgenootjes naar een oude markt waar vroeger de slaven aankwamen en vervolgens nemen we een taxi naar de 'lintjes'kerk. Aan de hekken rondom de kerk zijn allemaal gekleurde lintjes gebonden, wat er heel cool uitziet. De legende zegt dat je de lintjes met drie knopen vast moet binden (om het hek of je pols) en dat je bij iedere knoop een wens mag doen. Als het lintje eraf valt, komen je wensen uit. Snel een hapje eten (garnalenkroketjes met kaas hmm!) en dan nemen we een kijkje bij het fort. Nog even uitwaaien op het strand en dan is het tijd om terug te gaan voor het caiprihina uurtje. 's Avonds gaan we met z'n allen tapas eten en dan naar feestje in de buurt. Een aantal lokale mensen treden op in een oud koloniaal huis in het centrum. De muziek is erg gaaf, een mix van samba, gospel en drums, en er wordt flink gedanst. Om drie uur duiken we ons bed in. Vrijdag hebben we een lekkere luie dag. Samen met een braziliaans meisje en twee engelse jongens brengen we de dag op het strand door. Lekker zwemmen en af en toe wat hapjes bestellen bij de obers op het strand. Ondertussen worden Erik's slippers (van 8 jaar oud!) nog gejat door een zwerver. Maar hij komt er vrij snel achter en haalt ze terug als hij de zwerver op de boulevard ziet. In de avond eten we tegenover het hostel: overheerlijke gamba's! Nog één drankje en dan is het tijd om afscheid van iedereen te nemen. Zaterdagmorgen gaat namelijk om 5 uur de wekker, omdat we via Rio naar Foz do Iguazu vliegen. De vluchten gaan heel goed en om 2 uur komen we aan in het 'tetris'hostel, dat gebouwd is van containers. Met een Ier (Kevin) uit onze dorm nemen we meteen de bus naar de Itaupu dam, op de grens van Brazilië en Paraguay. Het is de grootste werkende dam ter wereld. Met een bus doen we een rondleiding langs het complex. Wat een immense waterkracht! Terug in het hostel kookt de Ier voor ons en dan gaan we lekker slapen! Zondag gaan we met z'n drieën naar de Argentijnse kant van de Iguazu watervallen. Ik ben hier 4,5 jaar geleden met Sharona geweest, maar het blijft ontzettend indrukwekkend! Eerst gaan we met het treintje naar devils throat, waar gigantische hoeveelheden water meters naar beneden storten. In de lucht erboven is een grote regenboog te zien. Daarna lopen we de verschillende wandelpaden die uitkijken over de watervallen. Na 6 uur rondwandelen, zijn de beentjes behoorlijk moe, maar het was het meer dan waard! 's Avonds koken we pasta met kip en dansen nog een beetje salsa, voor we uitgeput in bed rollen. Maandag eerst de tassen pakken en uitchecken, voor we de Braziliaanse kant van de watervallen gaan bekijken. Dit park is een stuk kleiner maar je hebt prachtig uitzicht over de totale watervallen én je kunt dichtbij de onderkant van devils throat komen. We worden zeiknat en Erik wordt nog aangevallen door een beest, terwijl hij een ijsje probeert open te maken. Snel terug naar het hostel om de backpacks te halen, van grens te wisselen en dan stappen we met Kevin en een Servisch meisje in de nachtbus naar Buenos Aires. De bus is erg luxe; we hebben brede stoelen en krijgen whiskey, eten, wijn en champagne. Het voelt net alsof we op schoolreisje zijn haha. Dinsdag rond 12 uur komen we aan in BA. We zitten samen met de Ier in een hostel. Eventjes opfrissen en dan een pub opzoeken om Atletico - PSV te kijken. 's Avonds gaan we uiteten: lekkere steak natuurlijk! De volgende dag doen we mee aan de walking tour door het centrum. We bezoeken onder andere het regeringsgebouw vanuit waar Evita vroeger het Argentijnse volk toesprak. Om half 2 moeten we ons melden bij de spanish school, voor onze eerste les. Omdat we nog veel spaanstalige landen gaan bezoeken, hebben we besloten om 12 uur (3x4) les te nemen. Na 3,5 uur zijn we doodop, maar weten we 'alles' over klanken, cijfers, kleuren en een aantal werkwoorden. In het hostel nemen we nog een tangolesjes en dan gaan we uiteten. Donderdagochtend bezoeken we Teatro Colon en doen mee aan de rondleiding. Het is een prachtig theater, helemaal in Europeaanse stijl gebouwd. In de middag neemt Kevin ons mee naar een Ierse pub en 's avonds gaan Erik en ik met z'n tweetjes uiteten. Een grote plank met allerlei soorten kaas en vlees én een lekkere fles wijn: genieten! De volgende morgen verhuizen Erik en ik naar een hele schattige B&B. We hebben onze eigen kamer, helemaal paars en vol met tierelantijntjes. De eigenaresse van het hostel heeft kort in Nederland gewoond en is super aardig. Om 2 uur begint onze tweede language course en daarna gaan we meteen door naar Teatro Colon voor een opera voorstelling. Het geluid is super, maar de voorstelling zelf een beetje vreemd. Een hoop bloed en allemaal naakte mensen die rondrennen. Als het is afgelopen gaan we met de metro naar een Cubaanse bar, waar we de rest van de avond vullen met dansen en cocktails drinken. Zaterdag slapen we uit. We kunnen onze gastvrouw en/of het ontbijt niet vinden, dus gaan we buiten de deur eten. 's Middags slenteren we wat door de winkelstraat en om 4 uur hebben we met Lucrecia afgesproken, mijn vroegere Argentijnse huisgenootje. Ze neemt ons mee door de wijk Palermo, naar allerlei leuke cafeetjes, winkeltjes, terrasjes en marktjes. Om half 8 gaan we terug naar het hostel, waar de eigenaresse met champagne op ons zit te wachten. Ze moest 's ochtends naar haar vader in het ziekenhuis en voelt zich super schuldig over het ontbijt. Erik en ik gaan eerst samen sushi eten en dan maken we gezellig samen met de eigenaresse de fles champagne soldaat. Het is heel gezellig en om half 2 vallen de oogjes dicht.

• 26 Maart 2016 - 18:01

Lies Beek:

Tjongejonge Ellen waat maaks doew allemaol mit in ein versjlaag belaefs doew meer es veur in ein half laeve.
    Ut is geweldig om dien sjoon meneer van versjlaag doon te volge.
    Geniet nag lekker mit Erik en sjone paose gewins.
    Mer ja eijer zeuke..........
    groete van mich Lies

• 26 Maart 2016 - 20:07

Ans :

Hoi Ellen en Erik,
    Als ik alles zo lees denk ik dat wij toch ook eens naar Zuid-Amerika moeten. Het lijkt mij super mooi als ik je verhaal zo lees. Geniet samen en fijne paasdagen

• 04 April 2016 - 12:33

Pap:

Zuut dur weer good oet
    in Tz alles good. Allein neet zo'n lekker aete. Haha.
    WAal lekker beer

Pap