Gloeiwormen, familiebezoek en hobbits - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu Gloeiwormen, familiebezoek en hobbits - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Ellen Griensven - WaarBenJij.nu

Gloeiwormen, familiebezoek en hobbits

Blijf op de hoogte en volg Ellen

19 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Paihia

Zaterdag in Palmerston North lopen we eerst naar de autoshow. Die is helaas net afgelopen. Dan maar een lekkere smoothie drinken en even winkelen! Tegen het eind van de middag rijden we naar Wanganui, waar we in een prachtig victoriaans huis verblijven. Onze kamer heeft zelfs een zithoekje in een erker, met uitzicht over de rivier. 's Avonds rijden we het dorp in om wat te eten. Als we uitstappen, lopen net de Limburgers van Wellington voorbij, hoezo toevallig. We besluiten samen bij de italiaan te gaan eten. Zondag na het ontbijt rijden we naar Waitomo. Dit plaatsje staat bekend om de glowworm grotten. We kunnen meteen aansluiten bij een tour. Een uur lang neemt een gids ons mee door de grotten. Hij vertelt over de vorming van de stalagmieten en stalagtieten en de levenscyclus van de wormen. De tour eindigt met een boottochtje door een lage grot die vol zit met gloeiwormen, prachtig! Bij de lokale pub gaan we wat drinken en blijven we uiteindelijk ook hangen voor het avondeten. Terug in onze lodge raken we aan de praat met twee engelse vrouwen. Ze bieden ons rum met cola aan en het is een erg gezellige avond. De volgende ochtend krijgen we een heerlijk ontbijt van het oudere echtpaar dat de lodge runt! Daarna vertrekken we voor een korte wandeling door het bos en de grotten. Om 11u start onze tour door een andere grot. Eerst dalen we af over een spiraalvormig voetpad en vervolgens wandelen we ruim twee uur door de grot. We zien de raarste limestone formaties; van gordijnen tot bloemkolen haha. Ook kunnen we de gloeiwormen van dichtbij zien. De gids laat ons de 'pareldraden' zien die de gloeiwormen maken om hun voedsel in te vangen. Als laatste komen we in een ruimte met honderden stalagtieten, wauw! Na de tour rijden we naar taupo, een stadje aan een groot meer. Eerst een wandeling langs het meer en dan is het tijd voor een hapje eten en een wijntje. Vervolgens verplaatsen we ons naar een terras, waar we tot ver na etenstijd blijven hangen. In het hostel kijken we nog een film en dan gaan de oogjes dicht. Dinsdag gaan we eerst kijken bij de bungeejump spot boven de waikato river. Een prachtig uitzicht en er springen aan de lopen band mensen naar beneden. Vervolgens brengen we een bezoekje aan de huka falls. Ten slotte rijden we door naar reporoa, waar een nicht van mijn vader (Helen) woont op een melkboerderij. Ze is zelf niet thuis, maar haar man Jim zit met lunch op ons te wachten. We praten uitgebreid bij en ik kan lekker al m'n kleren zelf wassen, heel fijn! 's Avonds maakt Jim heerlijke steak (van eigen koeien) voor ons, hmmm! Woensdag na het ontbijt gaan mijn vader en ik naar rotorua. We lopen wat door de stad en na een kopje koffie bezoeken we de thermal pools. Overal bubbelt heet water en modder en het stinkt ontzettend naar zwavel. Nadat we onze voetjes hebben ondergedompeld in een van de pools, rijden we naar het Maori thermal village. Dit stadje wordt nog steeds bewoond door Maori's, die overdag rondleidingen geven. De gids legt ons uit hoe de mensen koken, wassen en groenten verbouwen, allemaal met behulp van de hot pools. Daarna nemen we plaats voor een dans/zang show. Het is erg gaaf om te zien en natuurlijk komt ook de Haka voorbij, bekend van het All Blacks rugby team. Terug op de boerderij neemt Jim ons mee voor een rondleiding. Hij laat ons het hele grondgebied zien en legt uit hoe alles werkt met melken en als de koeien kalveren krijgen. Het avondeten bestaat uit een lekkere snitzel, uiteraard weer van eigen vlees. 's Avonds krijgen we bericht dat de peettante van mijn vader is overleden, die ook familie is van de neven en nichten in Nieuw Zeeland. Mijn vader pleegt wat telefoontjes en omdat ik hoofdpijn heb, ga ik vroeg naar bed. Helaas word ik midden in de nacht met migraine wakker. Gelukkig heb ik medicijnen bij de hand en zakt het na een uurtje. De volgende morgen gaan we nog even bij de koeien kijken. De dierenarts is er, om door middel van een echo te zien of de koeien zwanger zijn. Hierna nemen we afscheid van Jim en rijden we naar Wakatane/Ohope beach. Tegen lunchtijd komen we aan bij Francis (neef van mijn vader) en Gieny, die ook de zus en zwager van Gieny op bezoek hebben. We schuiven aan voor de lunch en kletsen gezellig bij! Tegen vier uur gaan we naar Fraser, waar Helen (nicht van m'n vader) is. Eerst duiken we met het zoontje van Fraser de zee in, die achter het huis ligt. Dan is het tijd voor een biertje. Tegen zeven uur gaan we naar de volgende nicht, Dianne. Zij woont samen met haar man Archie iets verderop in de straat. Eerst drinken we een wijntje op het balkon, met uitzicht over het strand en de zee. Ik geniet ontzettend. Wat is het hier toch fijn! Een prachtig land, geweldige familie en een lekker wijntje, wat wil ik nog meer?! Dianne kookt spaghetti bolognese voor ons en de rest van de avond kletsen we weg op de bank. Die nacht slaap ik super goed, in een heerlijk bedje! We staan vroeg op, om Dianne en Archie nog te kunnen zien voordat ze gaan werken. Als ze weg zijn, luieren we de rest van de morgen wat rond. 's Middags gaan we naar Wakatane. Eerst eens even winkelen en dan lekker lunchen. Nog een ritje langs de boerderij waar mijn vader een jaar gewoond heeft en dan gaan we weer naar Fraser om zijn vrouw Sarah nog even te kunnen zien. Rond zes uur vertrekken we naar Whangamata, waar Paul (neef) en Noortje hun beach huisje hebben. Onderweg worden we aangehouden door een agent, omdat m'n vader veel te hard rijdt. Gelukkig komen we er zonder bekeuring vanaf. Tegen half 9 komen we aan in Whangamata, waar we fish en chips eten en tot ver na middernacht gezellig bijpraten. Zaterdag beginnen we de dag met een uitgebreid ontbijt. Dan lopen we naar het strand, waar ik met Paul ga surfen. De golven zijn vrij ruig, maar het lukt me twee keer om op te staan. Ondertussen krijg ik wel liters zeewater binnen en één keer het surfbord tegen m'n kop haha. Nog even op het strand liggen en dan is het tijd voor de lunch. Daarna loop ik met Noortje een rondje door de stad en terug in het huisje relaxen we wat. Tegen zes uur maken we een strandwandeling. De rest van de avond brengen we door met eten, foto's kijken, kletsen en wijn drinken. Het is een perfecte zaterdag: surfen, strand, eten, drinken en goed gezelschap. Zondag na het ontbijt gaan we naar het strand. Het water is te onrustig om te surfen dus we houden het bij zwemmen en in de zon liggen. Na de lunch vertrekken mijn vader en ik naar de coromandel, een national park boven Whangamata. We stoppen bij hot water beach waar we een wandelingetje maken en van het prachtige uitzicht genieten. Aan het eind van de middag komen we aan in Coromandel town, waar we overnachten. Maandag gaan we eerst naar Thames, een heel schattig plaatsje. Daarna doen we een scenic drive, langs een rivier en ontzettend veel groen. We stoppen voor koffie bij een heel oud treinstationnetje. Dan is het tijd om boodschappen te doen in cambridge en naar het 'gewone' huis van Paul en Noortje te rijden. Ze wonen in een prachtig huis en ik speel eerst een potje tennis met Paul op de tennisbaan in hun tuin. Na het eten kijken we rugby, de schoonzoon van Paul en Noortje speelt in de Engelse premier legeau. Dinsdagochtend ga ik met mijn vader naar Hobbiton, de filmset van de hobbits en lord of the rings. We krijgen een rondleiding door het hobbitdorp, langs de huisjes van onder andere Frodo en Sam. De gids vertelt allemaal weetjes over de film en we sluiten af met een drankje in de pub. Het is echt superleuk om te zien! 's Middags lunchen we in Hamilton en brengen we een bezoek aan de Hamilton gardens. Hier zijn tuinen uit allerlei landen (na)gemaakt, inclusief een grote kruiden en groententuin. 's Avonds heeft Noortje heerlijke verse vis gemaakt. Voor het slapen is het tijd om afscheid te nemen. Morgen rijden we namelijk verder naar het noorden.

• 19 Februari 2016 - 22:55

Mathijs:

Hoi Ellen,

Het is wederom een indrukwekkend verhaal en je beschrijft heel goed jouw "feelings" nu je ook in contact bent gekomen met familieleden.
    En binnenkort is het zover dat je ook Erik weer in je armen kunt sluiten dus de vooruitzichten zijn ook niet echt slecht! :>)
    ENJOY!
    Groetjes, Mathijs

• 24 Februari 2016 - 09:24

Rianne Rewinkel:

Hee Ellen! Net met veel plezier jouw afgelopen maand bijgelezen! Wat heerlijk dat je papa er weer is. En ik heb nooit door gehad dat je zó veel familie in Nieuw-Zeeland hebt. Wat een hoop gezelligheid! Veel plezier alvast met Erik. x

• 24 Februari 2016 - 17:52

Lies Beek:

Hoi Ellen en Wim,
    Waat heerlik weer waat g,r same zeet en belaef, en den de femilietreffe diej plaatsvinje.
    Geniet nag net zovoal es g,r gedaon hub en groete oet boekoel v lies

• 24 Februari 2016 - 23:07

Clara:

Ha Ellen en Wim

Beetje laat gelezen, dus jullie zullen al weer v volop nieuwe avonturen hebben beleefd.
    Wat vliegt de tijd.
    Have fun!